امارات عربی متحده و بحرین سه‌شنبه این هفته توافق‌ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در کاخ سفید به امضا رساندند. امارات در این نشست در سطح وزیر خارجه شرکت کرد و محمد بن زاید، ولی‌عهد این کشور در این نشست حاضر نشد.

روزنامه سعودی «ایلاف» که روابط خوبی با مقامات و تحلیلگران صهیونیست نیز دارد، به قلم «مجدی الحلبی» در چرایی عدم حضور بن‌زاید به رغم حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به نقل از «منبعی بلندپایه» به تعبیر این روزنامه مدعی شد که دو روز بعد از اعلام توافق امارات با رژیم صهیونیستی، «یوسی کوهن»، رئیس موساد این رژیم را فراخوانده و مراتب ناراحتی خود از اظهارات بنیامین نتانیاهو را به وی ابلاغ کرده است.

نتانیاهو بعد از اعلام توافق یادشده توسط رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اظهارات ولی‌عهد ابوظبی گفته بود که این توافق برخلاف ادعای ابوظبی، طرح اشغالی الحاق کرانه باختری را متوقف نکرده بلکه آن را برای مدتی به تعویق انداخته است.

منبع ادعایی ایلاف گفته است که محمد بن زاید همچنین مخالفت نتانیاهو با فروش جنگنده‌های فوق‌مدرن اف ۳۵ آمریکا به امارات را در تضاد با تعهدات وی در چارچوب توافق سازش دانسته است؛ تعهداتی که بر اساس ادعای این منبع، ولی‌عهد ابوظبی از طریق رئیس موساد شنیده بوده است.

ایلاف مدعی شد: «امارات از اسرائیل انتظار دارد به همه تعهدات کتبی و شفاهی که بین مقاماتشان بوده، ملزم باشد؛ چه این تعهدات را نتانیاهو شفاهاً داده باشد چه از طریق فرستاده یا واسطه آمریکایی».

بر اساس این ادعا، ولی عهد ابوظبی بعد از اظهارات مقامات صهیونیستی به آن‌ها گفته است که در این باره با ترامپ صحبت خواهد کرد  و در مراسم امضای توافق سازش نیز شرکت نخواهد کرد.

ایلاف در رابطه با تشکر عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات از نتانیاهو به دلیل توقف طرح الحاق کرانه باختری نیز نوشت که دلیل تشکر او این بود که امارات، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را تنگنا قرار داده تا مبادا مانند دفعه قبل بتواند از تعهدات خود شانه خالی کند.

در همین ارتباط، ایلاف به نقل از منبع امنیتی صهیونیستی بلند پایه دیگر مدعی شد که اقدام عربستان سعودی در گشودن آسمان خود بر روی هواپیماهای اسرائیلی «مجانی» نبوده و ریاض درصدد است که در ازای این اقدام، جنگنده‌های پیشرفته و پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی دنیا را از واشنگتن بخرد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.