مقامات اندونزیایی اعلام کردند که سه مرد میانسال و پنج فرد جوان دیگر در منطقه مسکونیِ سرپرستی "گرسیک" واقع در جاوای شرقی، در تاریخ ۹ سپتامبر این مجازات منحصر به فرد را دریافت کردند.

اگرچه استفاده از ماسک در سرتاسر اندونزی در ملاء عام اجباری است اما بخشی از مردم این کشور تمایلی به ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی ندارند.

کارشناسان می‌گویند عدم هوشیاری عمومی جلوگیری از شیوع کرونا را برای مقامات اندونزی دشوارتر ساخته است؛ ویروسی که تا به امروز نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر را در این کشور آلوده کرده است. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت اندونزی، بیش از ۱۶۰ هزار نفر از بیماران کووید-۱۹ در این کشور بهبود یافته و حداقل ۹۱۰۰ نفر جان باخته‌اند.

همزمان با اوج گرفتن موارد ابتلا به کرونا در ماه‌های اخیر، دولت اندونزی در ژوئیه قانونی را تصویب کرد که مردم را ملزم به ماسک زدن در ملا عام می‌کند اما تعیین مجازات‌های عدم رعایت قانون را به مقامات محلی سپرد. یک تیم مشترک به نام "سه ستون" که متشکل از نیروهای مسلح ملی اندونزی، پلیس ملی اندونزی و اجرای قانون محلی است، اجرای قوانین زدن ماسک در سراسر کشور را بر عهده دارند.

 "سه ستون" در برخی مناطق افرادی را که ماسک نمی‌زنند به پرداخت ۱۵۰ هزار روپیه (۱۰ دلار) جریمه نقدی یا آنچه دولت "مجازات اجتماعی" می‌خواند، مجبور می‌کند.

به گفته مقامات محلی، بیشتر مردم مجازات اجتماعی را پذیرفته‌اند که اغلب شامل شنای سوئدی یا تمیز کردن است. اما آن‌ها امیدوارند گزینه‌هایی مانند حفر قبر آموزشی موثر باشد و "تأثیر واقعی و جدی کروناویروس را از نزدیک" نشان دهد. به گفته مقامات، هیچ یک از مجازات شدگان هنگام دفن قربانیان حضور نداشتند.

مقامات پایتخت اندونزی، جاکارتا نیز ایده مشابهی را اوایل ماه جاری اتخاذ کردند. پس از دستگیری فردی به دلیل نداشتن ماسک، این مرد مجبور شد در ملاء عام در یک تابوت بنشیند.

با این حال مشخص نیست که آیا این نوع مجازات‌ها باعث افزایش استفاده از ماسک در اندونزی شده است یا خیر. این کشور ماه‌ها نتوانسته است منحنی شیوع را مسطح کند و عفونت‌ها همچنان در حال افزایش هستند. فقط فیلیپین موارد بیشتری را نسبت به این کشور در جنوب شرقی آسیا ثبت کرده است.

محدودیت‌های گسترده اجتماعی روز یکشنبه در جاکارتا اعمال شده است که برای دومین بار مقامات مجبور به انجام این کار از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شده‌اند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، با تداوم بالا رفتن موارد ابتلا به کرونا، ممکن است زیرساخت‌های بهداشتی شهر در حال نزدیک شدن به نقطه فروپاشی باشند. مقامات اندونزی روز دوشنبه گفتند که واحدهای اورژانس در ۲۰ بیمارستان جاکارتا که برای درمان بیماران کووید-۱۹ تأیید شده‌اند، پُر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.