«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه امروز جمعه در واکنش به ادعای کشف رد عامل اعصاب روی بطری‌های آب استفاده شده توسط مخالف دولت روسیه گفت چرا لوازمی را که می‌توانست به عنوان مدرک در خصوص پرونده «الکسی ناوالنی» مورد بررسی قرار بگیرد، از کشور خارج کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، پسکوف گفت: ما نمی‌توانیم توضیحی بدهیم زیرا می‌دانید که این بطری، اگر وجود خارجی داشته باشد، به خارج از کشور، به آلمان یا جای دیگری برده شده است. چه مدرکی وجود دارد که ثابت کند (عامل) مسمومیت انتقال داده شده است.  

این دیپلمات روس افزود به گفته کارشناسان سم‌شناسی اگر اثر عامل اعصاب روی بطری موجود بود، انتقال آن به راحتی امکان‌پذیر نبود.

پسکوف گفت روسیه تلاش کرده اطلاعات درباره این مسمومیت ادعایی را از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دریافت کند، اما این سازمان مسکو را به برلین ارجاع می‌دهد، جایی که ناوالنی تحت درمان قرار دارد؛ آلمان هم به نوبه خود روسیه را بار دیگر به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارجاع می‌دهد.

روز پنجشنبه حساب رسمی اینستاگرام الکسی ناوالنی اعلام کرد رد ماده اعصاب «نوویچوک» که ادعا می‌شود وی با آن مسموم شده، روی بطری‌های موجود در اتاق او در هتل محل اقامتش در شهر «تومسک» یافت شده است.

ادعا شده که بعد از این که کارکنان بنیاد ناوالنی متوجه شدند او در بیمارستان بستری شده، با وکیل تماس گرفتند و به اتاق او رفتند و مشغول ثبت و شرح و بسته‌بندی کردن هر چیزی که در آنجا بود از جمله بطری‌های آب شدند.

ناوالنی روز ۲۰ اوت هنگام پرواز از شهر تومسک در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد و بعد به آلمان انتقال یافت.

منابع خبری روز دوشنبه به نقل از منابع بیمارستانی گزارش دادند وضعیت سلامت مخالف دولت روسیه رو به بهبود است. پزشکان معالج ناوالنی گفته‌اند دستگاه تنفس مصنوعی از بدن او جدا شده و او قادر است برای مدت کوتاه از بستر خارج شود.

از همان روزهای اول این حادثه و پیش از آن که آزمایش و تحقیقی انجام شود، غرب علیه روسیه موضع‌گیری کرد و انگشت اتهام را به سمت مسکو نشانه رفت.

دولت آلمان روز ۱۲ شهریور (۲ سپتامبر) اعلام کرد یک آزمایشگاه متعلق به ارتش این کشور شواهد انکارناپذیری در اختیار دارد که نشان می‌دهند «آلکسی ناوالنی» ۴۴ ساله توسط عامل اعصاب مسموم شده است.

مسکو این اتهامات را رد کرده و گفته حیرت‌آور است که  برلین قبل از تماس مستقیم با روسیه مسئله را با اتحادیه اروپا، ناتو و طرف‌های ثالث در میان گذاشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.