«دومینیک راب» در اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا یادآورشد که دولت لندن برجام را دور نخواهد انداخت.

وی این مطلب را در پاسخ به پرسشی پیرامون موضع انگلیس در قبال تلاش آمریکا برای به‌کارگیری مکانیسم ماشه در برجام و برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بیان کرد.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که لندن در کنار آمریکا و شرکای اروپایی، تحمل دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ندارد و از برنامه دونالد ترامپ و ابتکار امانوئل مکرون برای وسیع‌تر کردن توافق با ایران حمایت می‌کند.

وی با این حال اهمیت حفظ برجام را در غیاب چنین توافقی مورد تاکید قرار داد و افزود: این یک تفاوت جزئی [با آمریکا] درباره استفاده از ابزارها در قبال ایران است و در نهایت در خصوص اهداف، با واشنگتن کاملا متحد هستیم و کنار آمریکا شانه‌ به‌شانه می‌ایستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس سه شنبه گذشته در کمتر از ۵۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گفت و گو با مقامات کاخ سفید و شخصیت‌های برجسته حزب دموکرات راهی واشنگتن شد. او در این مدت با همتای آمریکایی، معاون رئیس جمهوری و اعضای کنگره آمریکا دیدار کرده است.

وی روز چهارشنبه در جریان دیدارش با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که موضع لندن درباره برجام و دلایل حفظ آن کاملا روشن است.

راب در نشست خبری مشترک با پمپئو افزود: درِ دیپلماتیک برای مذاکره با ایران در مسیر مسالمت‌آمیز باز است و تصمیم گیری درباره انتخاب آن، به عهده مقامات تهران است.

وزیر خارجه انگلیس درباره موضع سه کشور اروپایی در قبال مکانیسم ماشه و آیا همچنان بر آن نظر هستند هم گفت: ما درباره آنچه که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و تهدیدهای آن خواند، با آمریکا نگرانی مشترک داریم.

وی با این حال تصریح کرد که موضع لندن درباره به‌کارگیری مکانیسم ماشه با آمریکا متفاوت است.

مخالفت انگلیس با موضع آمریکا در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ در همین نشست نشان داد آمریکا قرار است به طور یکجانبه برای آنچه که بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل می‌نامد، اقدام کند.

ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.