این خبرگزاری روز جمعه در تارنمای رسمی خود نوشت: در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع کره شمالی همرای بود، اصرار دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده، با مخالفت تقریبا همه اعضای شورای امنیت  روبه رو شده است.

براساس این گزارش، دیپلمات‌ها انتظار دارند که موضوع ایران محور سخنرانی ترامپ خطاب به نشست سران کشورها در سازمان ملل در سه‌شنبه هفته آینده باشد که تنها چند روز پس از موعدی انجام می‌شود که واشنگتن اصرار دارد همه کشورها باید از آن روز تحریم تسلیحاتی و دیگر تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران اعمال کنند.

به نوشته رویترز، وقتی ترامپ در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان به عنوان رییس جمهوری آمریکا از «آتش و خشم» علیه کره شمالی گفت، دیپلمات‌ها هراسان شدند، اما در سال بعد وقتی او به گزافه‌گویی درباره دستاوردهای دولتش پرداخت، در میانه سخنرانی او خنیدند.

دولت ترامپ ماه گذشته قطعنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که قرار است ۲۷ مهرماه براساس توافق صورت گرفته در برجام منقضی شود، به شورای امنیت ارایه کرد که با ۱۱ رای ممتنع، ۲ رای مخالفت و تنها یک رای موافق روبه رو  شد. تلاش بعدی واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز به دیوار مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای این شورا و همچنین ریاست آن برخورد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: باید اهرم فشار مشترکی علیه ایران در موضوع هسته‌ای و دیگر موضوعات وجود داشته باشد. وقتی اتحاد شکسته شود و یک کشور به تنهایی اقدام کند، باعث آسیب و کاهش فشار می‌شود.

یک دیپلمات ارشد دیگر در شورای امنیت سازمان ملل که او نیز به شرط بی‌نام ماندن با رویترز گفت و گو کرده، استدلال کرد که توافق هسته‌ای ایران (برجام) درست کار می‌کرد تا زمانی که واشنگتن از آن خارج شد. او مدعی شد: ایران اکنون به بمب [هسته‌ای] نزدیکتر از چیزی است که دو سال پیش بود.

ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین‌المللی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در تایید برجام بود.

به گزارش ایرنا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را با نامه‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت‌کننده برجام به شمار نمی‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.