علی‌اصغر شعردوست عصر پنج شنبه در مراسم گرامیداشت سالروز درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی که در مقبره الشعرای تبریز ‌برگزار شد،اظهار کرد: تا سال گذشته تلاش هایی برای ‌حذف این روز انجام می شد به گونه ای که در تقویم دو روز به نام روز ملی شعر و ادب نامگذاری شده بود که یکی منتسب ‌به استاد شهریار و دیگری، مربوط به فردوسی بود که این امر برای حذف عنوان روز ملی شعر و ادب از روز ۲۷ شهریور صورت گرفته ‌بود.‌

وی با بیان اینکه رمز ماندگاری استاد شهریار  ارتباط او با خداوند و ائمه اطهار(ع) بود، گفت: اگر امروز در این مکان و به یاد استاد ‌شهریار جمع شده ایم، باید بدانیم که استاد شهریار نیازمند برگزاری بزرگداشت نیست ما نیازمند این شاعر بزرگ و پرآوازه هستیم.

نماینده اسبق مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مقبره الشعرا سند افتخار تبریز و آذربایجان است، افزود: ۷۰۰ سال پیش ‌مکانی را در شهر تبریز داشتیم که شاعران بزرگی از نقاط مختلف کشور به شهر تبریز می آمدند تا پس از مرگ، در این مکان ‌دفن شوند و این یعنی افتخار و بزرگی تبریز و مقبره الشعرا.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره و اعطای جایزه شعر استاد شهریار را از دیگر پیشنهادات ما بود که در کنار تصویب روز ملی شعر و ادب به نام استاد شهریار، این موضوع را نیز پیشنهاد دادیم تا به شاعران جوان و مستعد  جایزه ای تحت این عنوان داده شود.

وی از نبود واحد درسی شهریار شناسی در دانشگاه ها نیز انتقاد کرد و افزود:. در برخی دانشگاه های ‌کشورهای همسایه، واحدهای شهریارشناسی در دانشگاه ها وجود دارد اما در دانشگاه های ما خبری از این واحدها نیست. همچنین باید تعداد بیشتری از اشعار استاد شهریار وارد کتاب های درسی مدارس شود.

شعردوست در خصوص ضرورت تسریع در تکمیل پروژه مقبره الشعرا نیز بیان کرد: پیشنهاد می کنم تا با تشکیل هیات امنای قوی، ایجاد ردیف ‌بودجه ملی برای این پروژه، درخواست شود چون با هزینه های اندک ‌نمی توان کار تکمیل این پروژه را در کوتاه مدت به پایان رساند و آذربایجان شرقی و شهر تبریز پتانسیل بزرگی در حوزه عمرانی و شهرسازی ‌دارند و شایسته نیست که به خاطر مشکلات مالی، مقبره الشعرا تا ۱۵ سال دیگر در حصار نرده ها باشد.‌

در ادامه این مراسم، سعید جلالی ناشر کتاب تاریخ مفاخر و مشاهیر سرخاب و مقبره الشعرای تبریز که در این مراسم رونمایی شد، گفت: امسال سال باشکوهی برای تبریزی ها است چون که وارد یکصدو دهمین سال شهادت ثقه الاسلام شده ایم فردی که در مکتب امام حسین(ع) جزو شاگردان ممتاز بود و در روز عاشورا شهید شد.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم از بزرگانی چون ثقه الاسلام ها، شهریار ها، جعفر سلطان قرایی ها،  عزیز دولت آبادی ها،  نادر میرزاها و... حرف نزنیم و همه این بزرگان سرمایه های ما هستند و دوست دارم شعر شفیعی کدکدنی را برای شادی ارواح این بزرگان بخوانم «نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد»

وی  با بیان اینکه ۷۲ شهردار در تبریز خدمت کرده اند، افزود: از این تعداد ۵۸ نفر قبل از انقلاب و۱۴ نفر بعد از انقلاب شهردار تبریز بوده اند اما در این ۱۱۳ سال هیچ منبع علمی از شهرداری انتشار نیافته است و این کتاب اولین اثری است که می‌توان گفت به دغدغه های مدیرکل محترم ارشاد استان پاسخ داده است

ناشر کتاب تاریخ مفاخر و مشاهیر سرخاب و مقبره الشعرای تبریز  در خصوص ویژگی های این کتاب خاطرنشان کرد: این کتاب با وسواس علمی خاصی نوشته‌شده، به‌طوریکه چهار بار ویرایش شده است و دیگر ویژگی مهم این‌کتاب استفاده از ۱۹۷ منبع فارسی و ۱۲ منبع خارجی است و لازم به ذکر است که  زندگی ۱۳ نفر از مجاهدین و شهدای آذربایجان در این کتاب نوشته شده است که سرحلقه همه اینها شهیپ ثقه الاسلام  است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.