دویچه وله در گزارشی نوشت: که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تا کنون ۱۸۰ پروژه در ارتباط با تولید واکسن کرونا در جهان ثبت شده است. ۳۵ پروژه به مرحله آزمایش رسیده‌اند.

این واکسن‌ها می‌بایست از منظر موثر بودن، میزان تجویز و عوارض جانبی مورد آزمایش قرار گیرند. هشت واکسن پیشرفت‌های خوبی داشته و به مرحله پایانی این آزمایش‌ها رسیده‌اند. واکسن نهم نیز به‌زودی به این مرحله خواهد رسید.

خبرنگار علمی سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) گزارشی درباره سطح پیشرفت این پروژه‌ها منتشر کرده است.

بایون‌تک

شرکت "بایون‌تک" آلمان در همراهی با شرکت داروسازی آمریکا، "فایزر"، و شرکت چینی "فوزون فارما" موفق شده‌اند واکسن خود را بر روی ده‌ها هزار نفر تست کنند.

به‌زودی قرار است این واکسن در آلمان نیز بر روی داوطلبان و همچنین بر روی بیماران تست شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این شرکت‌ها، واکسن تولیدی تا پایان هفته آینده بر روی ۴۴ هزار نفر تست خواهد شد.

در صورت موفق بودن نتایج این تست‌ها، شرکت "بایون‌تک" و "فایزر" در ماه اکتبر درخواست صدور مجوز خواهند کرد. صدور مجوز می‌تواند چندین ماه به طول بکشد.

آسترازنکا

از سوی دیگر پیشرفت شرکت بریتانیایی-سوئدی "آسترازنکا" نیز گزارش شده است. این شرکت در همراهی با دانشگاه آکسفورد بر روی تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند.

در اوایل ماه سپتامبر، مسئولان پروژه یاد شده اعلام کردند که کار تست را تعلیق کرده‌اند. علت این امر، مشاهده عوارض جانبی شدید در یکی از افراد مورد آزمایش ذکر شده است.

در روند تولید دارو، قطع ادامه یک پروژه پدیده عجیبی نیست. شرکت "آسترازنکا" تا کنون دو بار آزمایش واکسن خود را به حالت تعلیق درآورده است. اما اکنون این پروژه ادامه یافته و این شرکت یکی از گزینه‌های مطرح در یافتن واکسن کرونا به شمار می‌آید.

واکسن روسی

واکسن روسی کرونا نیز در مرحله آزمایش کلینیکی قرار دارد. در روسیه، این واکسن حتی مجوز تولید گرفته است. تولید کنندگان واکسن روسی موسسه "گامالیا" از سوی کارشناسان جهانی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود که تولیدکنندگان این واکسن تا کنون از ارائه تحقیقات و نتایج آزمایش‌های خود به مراجع علمی جهان اجتناب ورزیده‌اند.

اخیرا ۳۸ پژوهشگر بین‌المللی با انتشار یک نامه سرگشاده نسبت به درست بودن صدور مجوز تولید برای این واکسن ابراز تردید کرده‌اند.

چهار واکسن چینی

چین چهار واکسن برای درمان و پیشگیری بیماری کووید-۱۹ به کارزار رقابت جهانی فرستاده است. هر چهار واکسن در مرحله پایانی آزمایش‌های کلینیکی قرار دارند.

یکی از این واکسن‌ها تولید شرکت "کان‌سینو" است. این شرکت در همراهی با موسسه بیوتکنولوژی پکن، واکسنی را تولید کرده که اکنون در سطحی گسترده از جمله در کشورهای روسیه و عربستان سعودی آزمایش می‌شوند. در ماه ژوئن از این واکسن برای نیروهای نظامی چین نیز استفاده شده است.

واکسن دوم چین متعلق به شرکت "سینوواک" است که از اواسط ماه ژوئیه در برزیل و اندونزی تست می‌شود. این شرکت به آن امید بسته است که تا پایان سال مجوز تولید بگیرد.

شرکت "سینوفارم" حتی دو واکسن را مورد آزمایش قرار داده است. قرار است واکسن تولیدی این شرکت از روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر در امارات متحده عربی تست شود.

واکسن‌های آمریکا

شرکت "مدرنآ" در همراهی با موسسه ملی درمان بیماری‌های عفونی و آلرژی‌ها در آمریکا یک واکسن کرونا تولید کرده است. این واکسن تا کنون بر روی ۳۰ هزار نفر تست شده‌اند.

واکسن تولیدی شرکت "جانسون و جانسون" نیز در مرحله آزمایش کلینیکی قرار دارد. تا کنون این واکسن بر روی ۶۰ هزار نفر تست شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تولید این واکسن قرار است به شکل گسترده از ماه اکتبر آغاز شود. گفته می‌شود که در صورت آنکه این واکسن موثر باشد، قرار است این شرکت تا سال ۲۰۲۱ یک میلیارد واکسن کرونا روانه بازار کند.

در آلمان چه می‌گذرد؟

در آلمان نیز صرف‌نظر از همراهی شرکت "بایون‌تک" با شرکت آمریکایی "فایزر"، دو شرکت دیگر نیز در عرصه تولید واکسن کرونا فعالیت دارند.

شرکت "کورواک" توبینگن آلمان مرحله نخست آزمایش کلینیکی خود را آغاز کرده است. در این مرحله واکسن بر روی تعداد کمتری تست می‌شود.

به‌زودی قرار است این شرکت واکسن تولیدی خود را در آمریکای جنوبی به آزمایش بگذارد. هدف از این آزمایش سنجش تاثیر این واکسن بر روی افراد سالمند است.

شرکت آلمانی "بایولوژیکا" نیز بر روی یک پروژه تولید واکسن کرونا کار می‌کند. تولید این شرکت هنوز در مرحله پیش از آزمایش کلینیکی است. به این ترتیب، هنوز این واکسن بر روی انسان‌ها آزمایش نشده است.

دونالد ترامپ مایل است واکسن کرونا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در دسترس مردم این کشور قرار گیرد. این در حالی است که کارشناسان امور بهداشت و درمان آمریکا چنین امری را ناممکن و غیرمسئولانه می‌دانند.  

موسسه روبرت کخ آلمان گفته ممکن است چند نوع واکسن کرونا برای گروه‌های جمعیتی متفاوت تولید شود. دولت آلمان انتظار دارد تا اوایل سال آینده میلادی حداقل یک نوع واکسن برای گروه جمعیتی پرخطر تولید شود.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.