فرید کرمی، روز شنبه در نشست خبری که در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار شد، افزود: مهم ترین معضل در سیاستگذاری های تعرفه ای، ندیدن واقعیت های اقتصادی در تعیین تعرفه های حوزه سلامت است. 

وی ادامه داد: اصولا نگاه شورای عالی بیمه به تست های آزمایشگاهی، یکسان است. در حالی که نظام سلامت کارآمد، به بیماری های مهم بیشتر اهمیت می دهد تا هزینه های سلامت کاهش یابد.

کرمی، تشخیص زودهنگام بیماری هایی همچون دیابت، سرطان ها، تیروئید و...، را در کاهش هزینه های سلامت جامعه بسیار موثر دانست و گفت: شورای عالی بیمه بدون در نظر گرفتن وزن بیماری ها، تعرفه ها را با صندوق خودشان متناسب می کنند. در واقع به دنبال این هستند که سهم بیمه ها از پرداخت تعرفه پایین بیاید و سهم مردم از پرداخت ها بالا برود.

وی افزود: چنین سیاستی باعث خواهد شد تا کیفیت آزمایش های پزشکی در کل کاهش یابد. پیشنهاد جدی ما این است که این سیاست شورای عالی بیمه نسبت به تعرفه های یکسان تست های آزمایشگاهی مورد بازنگری قرار گیرد.

کرمی گفت: بنده معتقدم برخی آزمایش های پزشکی از تعهد بیمه ها خارج شود و پول آنها برای بیماری های مهم هزینه شود.

وی در ادامه نسبت به دخالت کسب و کارهای مجازی و استارتاپ ها در جابجایی نمونه های آزمایشگاهی انتقاد کرد و افزود: درخواست آزمایش توسط پزشک برای بیمار، نوعی مشاوره پزشکی تلقی می شود. در حالی که شاهد هستیم یک نفر با موتورسیکلت به دم خانه ها می رود و نمونه های آزمایشگاهی بیماران را به یک مرکز می برد و آنجا این نمونه ها را به آزمایشگاه هایی می دهند که هزینه کمتری بابت تشخیص آنها دریافت کنند. 

کرمی گفت: متاسفانه بعضی از همکاران ما با این مراکز همکاری می کنند و همین مسئله می تواند منجر به بروز فاجعه ای در تشخیص آزمایش های پزشکی شود. 

وی ادامه داد: شاید یک آزمایشگاه مجوز انجام آزمایش در محل را داشته باشد، اما کسب و کارهای مجازی در این عرصه مجوز فعالیت ندارند و نمی توانند نمونه های آزمایشگاهی را جمع آوری و در اختیار آزمایشگاه ها قرار دهند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.