به گزارش "هیل"، جو بایدن که در کارخانه فولاد در پیتسبوگ صحبت می‌کرد، تقصیر ناآرامی مدنی در کشور را مستقیماً به گردن ترامپ انداخت و گفت رئیس جمهور از زمان کشته شدن جورج فلوید در ماه مه به دست پلیس، به تنش‌ها دامن زده است.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور مدت‌ها پیش هرگونه رهبری اخلاقی در این کشور را از دست داد. او نمی‌تواند خشونت را متوقف کند چرا که سال‌ها به آن دامن زده است.

معاون رئیس جمهور سابق، تحت فشار از سمت ترامپ و دموکرات‌ها برای رسیدگی به عناصر مخرب اعتراضات علیه بی‌عدالتی نژادی که بخش‌هایی از شهرها را ویران کرده، آشوب و غارت را به شدت محکوم و خواستار آرامش شد.

بایدن خاطرنشان کرد: می‌خواهم درباره همه این‌ها روشن باشم- آشوب، اعتراض نیست. غارت اعتراض نیست. آتش زدن اعتراض نیست. هیچ‌یک از این‌ها اعتراض نیست؛ این‌ها به سادگی و روشنی، بی‌قانونی است. و کسانی که این کارها را انجام می‌دهند، باید مورد تعقیب قانونی قرار گیرند. خشونت تغییر به بار نمی‌آورد، بلکه فقط باعث خرابی است. این در هر صورت اشتباه است و به جای اتحاد، تفرقه می‌افکند.

در ۶۴ روز مانده به انتخابات، کارزارها صرف بحث درباره عدالت نژادی، اصلاحات پلیس، تظاهرات مسالمت‌آمیز، شورش‌ها و این می‌شود که کدام کاندیدا برای درمان تفرقه نژادی کشور، در عین حفظ امنیت عموم، اصلح‌تر است.

سخنرانی بایدن در بحبوحه مبارزه داغ حزبی بر سر اینکه چه کسی مقصر تشدید اتفاقات خشونت‌آمیز و ویرانگر ناشی از اعتراضاتی است که در کشور به دنبال قتل جورج فلوید به دست پلیس و اخیراً نیز، تیراندازی به جیکوب بلیک در کنوشا، ایالت ویسکانسین، اتفاق افتاده، مطرح می‌شود. این سخنرانی همچنین به دنبال مجموعه‌ای از سوانح خشونت‌آمیز در کنوشا و پورتلند ایراد می‌شود که توجه کارزارها و عموم را به خود جلب کرده است.

ترامپ مقامات منتخب در شهرهای اداره شونده به دست دموکرات‌ها مانند پورتلند، سیاتل و کنوشا را به اجازه به جنایت‌کاران برای ویرانی شهرها متهم کرده، چرا که از نظر او، آن‌ها از ایستادن در برابر معترضان عدالت نژادی می‌ترسند.

کارزار ترامپ، در بیانیه‌ای از بایدن انتقاد کرد و گفت او از مقامات دموکراتیک نخواسته کمک فدرال را بپذیرند یا از گارد ملی برای بازگرداندن نظم به شهرهایی که به خاطر ناآرامی مدنی به آشوب کشیده شده، کمک بخواهند.

سخنگوی کارزار ترامپ در این رابطه تشریح کرد: این آشوب‌گران چپ‌گرا، طرفداران بایدن هستند که شهرهای اداره شونده به دست دموکرات‌ها که از نامزدی بایدن حمایت می‌کنند، را اشغال می‌کنند. او مکرراً با نامیدن آن‌ها به عنوان معترضان مسالمت‌آمیز و متهم کردن نیروی انتظامی به پراکندن آتش تفرقه، خشونت آن‌ها را لاپوشانی کرده است. تقریباً ناممکن است که بگویی کارزار او کجا تمام، و آنتی‌فا کجا آغاز می‌شود. شما در آمریکای جو بایدن، ایمن نخواهی بود.

بایدن روز دوشنبه ادعاهای کارزار ترامپ که او را حامی معترضان خشن نامیده بود، مورد تمسخر قرار داد.

وی در این باره اظهار کرد: آیا من مانند یک رادیکال سوسیالیست که نسبت به آشوب‌گران با ملایمت رفتار می‌کند به نظر می‌رسم؟ واقعاً؟ من یک آمریکای امن می‌خواهم؛ ایمن از کووید ۱۹، جرم و آشوب‌گری. ایمن از جرم با انگیزه نژادی و خشونت. ایمن از پلیس بد. بگذارید کاملاً شفاف باشم؛ ایمن از چهار سال با دونالد ترامپ.

برخی دموکرات‌ها این‌طور حس می‌کنند که بایدن باید زودتر از این‌ها جنبه‌های خشونت‌آمیز اعتراضات را، که به دنبال تیراندازی به بلیک رشد کرده، محکوم می‌کرد.

مقامات دموکراتیک هفته گذشته گرد هم آمدند تا خواستار آرامش شوند و شورش‌ها را محکوم کردند. آن‌ها به طور فزاینده‌ای نگران این بودند که پیام‌های نظم و قانون ترامپ و نمایندگانش با این مضمون که دموکرات‌ها در کنار جنایت‌کاران ایستاده‌اند، می‌تواند به حزب و برخی رأی‌دهندگان آن در ماه نوامبر، آسیب بزند.

بایدن روز دوشنبه اظهار کرد: اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، سخنانم تفرقه کمتری ایجاد می‌کرد. در آن صورت به دنبال کاهش دما در آمریکا، و نه افزایش آن بودم. به دنبال متحد کردن کشور بودم.

نامزد دموکرات ریاست جمهوری، رئیس جمهور را به تشویق طرفدارانش برای درگیر شدن با معترضان متهم کرد و گفت این درگیری‌ها به رویارویی‌های مرگ‌بار در خیابان‌ها انجامیده است.

بایدن به مرد جوانی اشاره کرد که ظاهراً از طرفداران ترامپ است و به تیراندازی مرگ‌بار به دو نفر در کنوشا متهم شده است. این فرد ظاهراً بخشی از شبه‌نظامیان راست‌گرا است که از ایلینویز به ویسکانسین سفر کرده است.

بایدن افزود: ناکامی ترامپ در خواستن از طرفدارانش برای دست برداشتن از رفتار مانند یک شبه‌نظامی مسلح نشان‌دهنده میزان ضعف اوست. آیا کسی باور دارد که در صورت انتخاب مجدد ترامپ، خشونت کمتری در آمریکا خواهد بود؟ ما نیازمند عدالت و امنیت در آمریکا هستیم. ما با بحران‌های ضرب‌شونده‌ای روبه‌رو هستیم که با وجود دونالد ترامپ، چند برابر شده‌اند. رئیس جمهور امور را نه بهتر، که بدتر می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.