بنابر اعلام سایت شبکه روسیا الیوم، ماتئو تولر، سفیر آمریکا در عراق تاکید کرد: بازاستقرار یا خروج کامل از عراق به شرایط‌های جنگ علیه داعش بستگی دارد.

تولر در کنفرانسی خبری اشاره کرد، مذاکرات فنی بین عراق و آمریکا درباره خروج در جریان هستند و ما به برخی توافقات حول بازاستقرار نیروها براساس شرایط دست یافتیم.

هیئت عراقی به ریاست فواد حسین، وزیر خارجه عراق در دیدار با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در ۱۹ اوت بر سر انجام مذاکرات فنی جداگانه برای مدیریت زمان‌های مربوط به خروج نیروها و انتقال به مرحله جدید از جمله بازاستقرار نیروها در خارج عراق به توافق رسید.

سفیر آمریکا افزود: آمریکا خواهان باقی ماندن و حضور دائمی در عراق نیست.

او عملیات شلیک موشک‌های کاتیوشا در بغداد را اقدامی "تندرو و رادیکال" خواند.

تولر گفت: سوء تفاهم زیادی درباره روابط ائتلاف آمریکایی و دولت عراق وجود دارند و آمریکا نمی‌خواهد حضور نظامی دائمی در عراق داشته باشد. ما در پنج سال گذشته با عراقی‌ها دستاوردهایی را در جنگ علیه داعش داشتیم.

سفیر آمریکا اضافه کرد: در پایان جنگ علیه داعش رایزنی‌هایی با تیم‌های فنی برای تعیین شرایط در مرحله نهایی جنگ خواهیم داشت زیرا دائما از شرکای عراقی می‌شنویم که شراکت با آمریکا باید ادامه یابد.

تولر ادعا کرد: وجود صداهای تندروها تا حد شلیک موشک‌هایی به اهداف مربوط به حضور نظامی و حضور دیپلماتیک ما به نمایندگی از ملت عراق یا به نفع این کشور نیست.

او هشدار داد: اگر این مواضع علیه منافع عراق موفق شوند منجر می‌شود در بسیاری از مسائل که نه بین آمریکا و عراق بلکه بین عراق و ائتلاف آمریکایی به صورت کلی هستند، بازنگری شود.

تولر ادامه داد: امیدواریم پارلمان عراق اقدام به رد توافقات اخیر بین عراق و آمریکا در چارچوب توافقنامه استراتژیک نکند که از سوی پارلمان در سال ۲۰۰۸ مصوب شد. هر اقدامی که در این چارچوب انجام می‌دهیم به عنوان قانون قابل اجراست و همه آنچه ما اخیرا کردیم مطابق با توافقنامه چارچوب استراتژیک براساس منافع مشترک بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.