سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در دیدار با آیت الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که هفته گذشته انجام شد، از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با کمک مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان خبر داد و گفت: روی این قانون یک ماه کار شده و الان به صورت طرح در کمیسیون شوراها و در حال بررسی است.

وی افزود: در این طرح برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس این طرح، هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند و باید جز مقامات سیاسی باشد؛ مثلاً در سابقه خود استاندار باشد و بین ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشته باشد و همچنین کاندیدا باید ایرانی الاصل باشد.

قاضی زاده هاشمی افزود: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری احتمالاً تا آذر ماه پس از رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

ایجاد قرارگاه تحول مجلس

وی همچنین از ایجاد یک قرارگاه برای «تحول مجلس» خبرداد و تصریح کرد: در این قرارگاه رئیس مجلس یک نفر حقوقدان به عنوان نماینده خود انتخاب کرده است؛ رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی و برخی از حقوقدانان شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از اندیشکده های خارج از مجلس طرف مشورت هستند تا آئین نامه مجلس اصلاح شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف از این کار آسان کردن قانوگذاری در مجلس است، ضمن این که قصد داریم تا تعداد زیادی از قوانین کم کنیم و قصد داریم در بسته تنقیح به سمت جامع نویسی و در کنار آن مجمع نخبگانی درست کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: در حوزه نظارت مجلس نیز سوال، استیضاح و تذکر را جز قوانین داریم که بی فایده است؛ بر این اساس باید کاری کنیم که نظارت مجلس قدرت نفوذ داشته باشد و موجب بازدارندگی از فساد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.