به گزارش پایگاه اینترنتی دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیری عراق، وی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسین (ع) از عزاداران عراقی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قدردانی کرد و در ادامه امام حسین (ع) را مظهر روشنی و ایمان و درس انسانیت دانست.

نخست‌وزیر عراق همچنین روز عاشورا را به مرجعیت عالی عراق آیت‌الله سید علی سیستانی نیز تسلیت گفت و افزود که ایشان مسیر امام حسین را درپیش گرفته و به دنبال همبستگی جامعه عراق است.

الکاظمی ادامه داد: حوادث و چالش‌های بزرگی که در تاریخ ملت‌ها وجود داشته، همواره در بردارنده درس‌هایی است که باید از آن استفاده کرد و آن را به یک ظرفیت سازنده، تولید و حمایت از ارزش‌های جامعه تبدیل کرد.

وی اظهار کرد: استفاده نکردن از این درس‌ها شاید به خنجری در قلب امت اسلامی تبدیل شود.

الکاظمی با بیان این که عراق در سالیان متمادی و طی نسل‌ها با تمام چالش‌ها رو به رو شده و بار جراحت سخت و سنگین را تحمل کرده تا به این جا رسیده است، افزود: ما یک ملت متنوع اما متحد هستیم که در زیر پرچم عراق بزرگ گردهم آمده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تمام گروه‌های سیاسی و فعالیت‌های مردمی خواست که در مرحله حساسی که عراق با آن رو به روست، متحد باشند و دولت وی نیز به صورت برابر حامی تمامی عراقی خواهد بود.

الکاظمی افزود: در مرحله نخست، این دولت به تعهدات خود مبنی بر تحقیقات در خصوص حوادث اکتبر گذشته (مهر و آبان ماه ۹۸) پایبند بوده است و شمار کشته و زخمی‌های این حوادث را مشخص کرده است تا غرامت آن‌ها را پرداخت کنیم و همزمان با کسانی که به اماکن عمومی حمله کردند هیچ مماشاتی نخواهد شد.

وی گفت: همزمان که حامی حمایت از آزادی بیان هستیم و از اعتراضات مسالمت‌آمیز عراقی‌ها دفاع می‌کنیم چرا که این روشی برای اصلاحات است، تأکید داریم که عزت نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی هرگز نباید به محلی برای مناقشه تبدیل شود.

نخست وزیر عراق همچنین به تشکیل کمیته تحقیق در خصوص مبارزه با فساد پرداخت و افزود که این کمیته اختیارات لازم برای بازگرداندن به اعتبار قانون در جامعه عراق، احیای حقوق دولت و شهروندی را در برابر مفسدان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

الکاظمی تأکید کرد که اجازه نخواهد داد تا برخی افراد و جریانت، عراق را به سمت هرج و مرج ببرند.

نخست وزیر عراق در پایان برگزاری انتخابات زودهنگام را وظیفه دولت خود دانست و از مردم کشورش خواست تا زمینه را برای رقابتی سالم مطابق با ضوابط قانونی در انتخابات زود هنگام شفاف و عادلانه آماده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.