یک روزنامه هندی به نقل از منابع خود نوشت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سرکردگی دولت سعودی در فکر انجام کودتای نظامی علیه دولت «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان هستند.

به نوشته روزنامه تی فی پست، پاکستان در آستانه یک کودتای نظامی به رهبری ژنرال «قمر جاوید» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور است که از سوی ریاض و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شود. همچنین قرار است پس از برکناری عمران خان، ژنرال «رحیل شریف» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رهبری کشور را در دست بگیرد.

به نوشته این روزنامه، دولت سعودی تلاش‌هایی برای اقناع «رحیل شریف» جهت ورود به عرصه سیاست در پاکستان و پذیرش مسئولیت آغاز کرده است و هم اکنون اختلافاتی میان اسلام‌آباد و تعدادی از کشورهای عربی خلیج فارس بر سر برخی مسائل از جمله مسأله «کشمیر» وجود دارد و پاکستان از بی توجهی دولت سعودی به درخواست‌های مکرر خود مبنی بر تشکیل جلسه در سازمان کنفرانس اسلامی، برای بررسی مسأله کشمیر ناراحت است.

از این رو بود که «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان به صورت علنی دولت سعودی را تهدید کرد که کشورش در ماجرای «کشمیر» به سوی یاری دیگر کشورهای اسلامی که تفکر مشابه اسلام‌آباد دارند، متمایل خواهد شد.

در تاریخ پنجم آگوست نیز او از دولت سعودی خواست تا موضع خود را در قبال ماجرای تسلط هند بر منطقه کشمیر به وضوح اعلام کند و نشست سازمان همکاری اسلامی که رهبری‌اش را در دست دارد، برگزار کند. اما تا کنون ریاض توجهی به درخواست اسلام‌آباد نشان نداده است.

وزیر خارجه پاکستان دلیل عدم اقدام ریاض برای تشکیل جلسه سازمان همکاری اسلامی را اینگونه دانسته است که دولت سعودی مجبور است از کشورهایی چون مالزی، اندونزی و ایران نیز برای حضور در چنین نشستی دعوت کند، کشورهایی که موضع یکسانی با اسلام‌آباد دارند.

اینگونه مواضع مقامات پاکستانی موجب شد تا در جریان سفر اخیر فرمانده کل ارتش پاکستان به همراه رئیس سازمان اطلاعات این کشور به ریاض، مقامات سعودی به شدت به آن‌ها بی احترامی کنند و محمد بن سلمان نیز حاضر به دیدار با آن دو نشد. از سوی دیگر ریاض کمک‌های اقتصادی خود به پاکستان از جمله کمک‌های نفتی را متوقف کرده و خواستار بازپرداخت سریع بدهی خویش شده است که این امر موجب شد تا «عمران خان» به سرعت وزیر خارجه خود را به چین بفرستد تا در خصوص روابط دو جانبه با پکن بحث و گفت‌و‌گو کند.

حجم بدهی مالی پاکستان به عربستان سعودی که در قالب وام است، یک میلیارد دلار است. دولت ریاض در نوامبر ۲۰۱۸ قول پرداخت وام سه میلیارد دلاری به اسلام‌آباد داد و یک میلیارد دلار آن را تا کنون پرداخت کرده است.

این روزنامه هندی در بخش پایانی نوشت که پاکستان در این شرایط به سوی کشورهای دیگر اسلامی از جمله، ایران، قطر، ترکیه، مالزی و اندونزی خواهد رفت، رخدادی که این سؤال را باعث می‌شود که آیا ریاض به دولت پاکستان اجازه چنین کاری را خواهد داد؟ به خصوص اینکه در جریان اجلاس سران کوآلالامپور ۲۰۱۹ که با حضور سران ایران، ترکیه و قطر برگزار شد، دولت سعودی تمام تلاش خود را برای ممانعت از سفر «عمران خان» به این اجلاس به کار گرفت و در نهایت نیز موفق شد.

در همین راستا «عائشه صدیقه» کارشناس امنیتی پاکستانی به وبسایت «گاندرا» گفت که اسلام‌آباد تصمیم گرفته است با رویگردانی از دولت سعودی به سوی ایران متمایل شود که به احتمال زیاد به پروژه مشترک سه جانبه ایران، چین و پاکستان به نام «کمربند و جاده» (BRI) نیز مربوط است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.