اولین نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا پس از شیوع کرونا

در این جلسه غیررسمی به جز وزیران دفاع ۲۷ کشور عضو، جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسرهای اروپایی وستاگر و برتون و همچنین دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ حاضر شدند. محور اصلی گفت‌وگوها تنش‌ها در شرق مدیترانه و ناآرامی‌ها در بلاروس بود.

در این نشست، وزیر دفاع آلمان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم عهده دار است، از اینکه موقعیت حضور فیزیکی وزیران فراهم شده اظهار خوشحالی کرد.

آنگرت کرامپ- کارنباوئر در این جلسه گفت: «این نخستین بار است که پس از مدت زمان طولانی وزرای دفاع اروپا می‌توانند شخصاً با یکدیگر ملاقات کنند، خصوصا در دورانی که چالش‌ها بیشتر شده‌اند. ما شاهد بحران اقتصادی در اروپا هستیم و همچنین مردم معترض در بلاروس را می‌بینیم و نهایتا شاهد افزایش تنش و جدال در شرق مدیترانه هستیم و این ضرورت را می‌بینیم که اروپا بتواند متحد و یکپارچه برای امنیت خود تصمیم‌گیری کند.»

در ادامه این نشست فردا، پنج‌شنبه وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره چگونگی واکنش به ترکیه در تنش‌های ناشی از استخراج نفت و گاز از سوی این کشور و رزمایش مشترک یونان و فرانسه در شرق مدیترانه گفت‌وگو خواهند کرد.

قرار است نشست رسمی مهمی در ماه نوامبر میان وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار شود.

نشست دو روزه برلین نیز که امروز آغاز شد، در واقع مقدمه‌ای برای دیدار رسمی وزرای دفاع در ماه نوامبر است.

همچنین آندره زاسه، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه با جوزف بورل روابط با ترکیه بررسی خواهد شد.

زاسه ضمن اشاره به آنکه این نشست فرصت ارزیابی موضوعات مهم استراتژیک در یک محیط غیر رسمی را فراهم می‌کند، گفت: در نشست مربوط به ترکیه به بررسی روابط همه جانبه آنکارا با اتحادیه اروپا خواهیم پرداخت.

وی افزود: تحولات اخیر در مدیترانه شرقی یکی دیگر از محورهای این دیدار بوده و هایکو ماس گزارشی از سفر خود به آتن و آنکارا ارائه خواهد داد.

این نشست دو روزه از فردا در برلین، پایتخت آلمان و به میزبانی هایکو ماس، وزیر خارجه این کشور و به ریاست بورل برگزار می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.