کرونا در اروپا همچنان جولان داده و عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بیشتری به بار می آورد.

مقام دولتی: آلمان باید برای وقوع موج دوم کرونا آماده باشد

جدیدترین اخبار کرونایی در اتحادیه اروپا حاکی از آن است که مارکوس زودر ، نخست وزیر ایالت بایرن و رئیس حزب سوسیال مسیحی در این کشور درباره وقوع موج دوم کرونا هشدار داده و گفته: ما باید خود را برای وقوع موج دوم کرونا آماده کنیم. کسی که خطر کرونا را انکار می‌کند، واقعا چیزی را نفهمیده است.

آلمانی ها مخالف برگزاری جشن های خیابانی سال نوی میلادی

نتایج یک نظر سنجی هم نشان می‌دهد که حدود دو سوم همه آلمانی‌ها برگزاری جشن‌ها و کارناوال ها در آستانه سال جدید میلادی را رد می‌کنند. حدود ۶۴.۴ درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی برگزاری چنین تجمعات و جشن هایی را رد می کنند. تنها ۲۸ درصد شهروندان خواهان برگزاری این گونه جشن های خیابانی هستند.

هشدارهای سفر به فرانسه از طرف دولت آلمان

وزارت امور خارجه آلمان هم به دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در فرانسه برای پاریس و جنوب این کشور هشدارهای سفر کرونایی را در دستور کار قرار داده است.

وزارت امور خارجه آلمان درباره سفرهای غیر ضروری به این مناطق فرانسه هشدار داده است.

معیار دولت آلمان برای قرار دادن کشورها در مناطق خطر کرونایی افزایش شمار مبتلایان جدید در هفته اخیر به بیش از ۵۰ نفر در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

کمیسر امور گردشگری دولت فدرال آلمان این مسئله را بعید ندانسته که هشدارهای سفر برای برخی مناطق فرانسه به کل این کشور گسترش یابد.

ابراز امیدورای ایتالیا به تایید واکسن کرونا در اوایل سال آینده میلادی

ایتالیا هم درباره دستیابی به واکسنی برای کرونا در اوایل سال ۲۰۲۱ ابراز امیدواری کرده است. یک انستیتوی مهم بیماری های عفونی در شهر رم در هفته های آینده تزریق داوطلبانه واکسن کرونا به ۹۰ نفر را آغاز خواهد کرد. رئیس این انستیتو در ایتالیا اعلام کرده است: اگر ما سرعت عمل داشته باشیم می توانیم اولین دوزهای واکسن کرونا را در بهار آینده به بازار بیاوریم.

تشدید محدودیت ها در فنلاند

کشور فنلاند هم برای مهار کرونا از ماه سپتامبر تجعات عمومی را به ۵۰ نفر کاهش می دهد. نهادهای دولتی در فنلاند اعلام کرده اند که تشدید محدودیت ها کاملا ضرورت دارد از آنجایی که شرایط اپیدمیک در فنلاند در مسیر نامناسبی در حال تغییر است و موارد ابتلا به کرونا در ماه آگوست در کشور افزایش پیدا کرده است.

بررسی های کلینیکی شرکت داروسازی انگلیسی درباره داروی کرونا

شرکت داروسازی انگلیسی  AstraZenecaهم بررسی های کلینیکی برای تولید دارویی برای پیش گیری و درمان کووید ۱۹ را آغاز کرده است.  در این بررسی ترکیبی از دو پادتن روی تا ۴۸ فرد سالم بین ۱۸ و ۵۵ سال امتحان می شود تا امنیت و سازگاری آن مورد بررسی قرار گیرد. این پروژه از طرف دولت آمریکا حمایت مالی می شود.

ابتلای مجدد بهبود یافته های کرونایی به این بیماری در هلند و بلژیک

در کشورهای هلند و بلژیک دو بیمار بهبود یافته از کرونا مجددا به ین ویروس آلوده شدند. در کشور هلند فردی که دوباره مبتلا شد یک فرد مسن با سیستم ایمنی ضعیف بوده و بیمار بلژیکی هم علائم خفیفی داشت.

ابتلای مجدد این افراد نشان می دهد آنتی بادی هایی که در اولین ابتلا به این بیماری در بدن تولید می شوند برای ابتلای مجدد فرد به این بیماری کافی نیستند و این به اعتقاد ویروس شناسان مسئله ای نگران کننده است.

اداره آمار دولت فدرال آلمان هم اعلام کرده است که دولت آلمان در دوران بحران کرونا نسبت به هزینه هایی که به بار آورده درآمد کم تری داشته است.

کاهش میزان رضایمندی شهروندان آلمان از عرصه سیاسی در دوران بحران کرونا

نتیجه یک نظر سنجی موسسه فورسا هم نشان می دهد که میزان رضایت مندی شهروندان از عرصه سیاسی کشور به حد پایینی رسیده است. بر این اساس تنها ۴۹ درصد شهروندان در آلمان این احساس را دارند که جمهوری فدرال آلمان در مسیر درستی در حال حرکت است. در اوایل آوریل ۶۰ درصد شهروندان چنین نظری داشتند. از طرفی میزان نارضایتی شهروندان از عرصه سیاسی از ۲۵ درصد در ماه آوریل به ۴۲ درصد رسیده است.

واکسن کرونای شرکت داروسازی انگلیس و دانشگاه آکسفورد در آستانه تایید نهایی

 بر اساس جدیدترین خبرها واکسن در حال آزمایش شرکت دارویی AstraZeneca در انگلیس و دانشگاه آکسفورد هم می تواند تا آخر سال جاری میلادی تایید شود. این پروژه از جمله پروژه های مهم در مسیر تولید واکسن کرونا محسوب می شود. کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که برای تهیره میلیون ها دوز از این واکسن اعلام آمادگی کرده اند.

شکاف بودجه ای عمیق در آلمان

بحران کرونا یک سوراخ بودجه ای عمیق در بودجه مالی دولت آلمان ایجا کرده است. بر اساس اطلاعات اداره آمار فدرال آلمان دولت آلمان در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی ۵۱.۶ میلیارد یورو بیش از درآمد خود خرج کرده است. درآمدهای دولت آلمان از سال ۲۰۱۰ با کاهش بی سابقه ای در دوران بحران کرونا مواجه شده است. این در حالی است که هزینه های دولت حدود ۹.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

تولید ناخالص ملی در آلمان هم در ۳ ماهه دوم سال جاری میلادی ۹.۷ درصد نسبت به ۳ ماهه قبل از آن کاهش داشته است.

پشتیبانی کمیسیون اروپا از خطوط هوایی در حال ورشکستگی

 کمیسیون اتحادیه اروپا اختصاص حدود ۵۰۰ میلیون یورو پشتیبانی مالی به خطوط هوایی در سه کشور پرتغال، رومانی و بلژیک را در دستور کار قرارداد.

به گفته کمیسیون، برخی از خطوط هوایی در این سه کشور بدلیل شیوع ویروس کرونا در چند ماه اخیر در ورطه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

مارگارت وستاگر، معاون اجرایی کمیسیون و کمیسر رقابت اتحادیه اروپا با اعلام این خبر تاکید کرد که این بسته مالی بیشتر به شکل وام به این سه کشور عضو اتحادیه اروپا اعطا خواهد شد. از این ۵۰۰ میلیون یورو، ۲۹۰ میلیون به شرکت‌های «اس ان و براسلزایرلاین» بلژیک داده می‌شود، ۱۳۳ میلیون یورو به شرکت حمل و نقل هوایی «ساتا» در پرتغال و نهایتا ۶۲ میلیون یورو به خطوط هواپیمایی رومانی موسوم به «بلوایر» اختصاص می یابد

بلوایر شرکت خصوصی هوایی رومانیایی است که پایگاه‌هایی نیز در ایتالیا و قبرس دارد.

در اوایل ماه جاری میلادی، انجمن و اتحادیه‌های هواپیمایی و فرودگاهی در نامه‌ای به کمیسیون اروپا اعلام کردند که «محدودیت‌های مسافرتی در جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا علمی نیست و برای تسهیل روند سفر شهروندان بهتر است آزمایش‌ها جایگزین قرنطینه شوند.»

افزایش فشارها بر کمیسر ایرلندی برای کناره گیری به دلیل نقض محدودیت ها

"فیل هوگن"، کمیسر ایرلندی اتحادیه اروپا که مسئولیت امور تجاری این اتحادیه را بر عهده دارد به دلیل شرکت در مراسمی که محدودیت های کرونایی در آن نقض شده است شدیدا تحت فشار قرار گرفته است.

"فیل هوگن"، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا البته برای این اقدام خود عذرخواهی کرده است اما اینکه آیا وی می تواند این سمت خود را نجات دهد هنوز مشخص نیست.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که "اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی در حال حاضر به این مسئله رسیدگی می کند. یک گزینه احتمالا این است که از هوگن کناره گیری از این مسئولیت درخواست شود.

سخنگوی کمیسیون اروپایی اعلام کرد که "فون در لاین" برای اینکه بتواند در این باره تصمیم گیری کند اخیرا اطلاعات بیشتری درباره نقض محدودیت ها از طرف وی درخواست کرده است.

"هوگن" هفته گذشته همراه با هشتاد نفر دیگر در یک مهمانی شام در هتلی در ایرلند شرکت کرد که قواعد کرونایی در آن رعایت نمی شد. در این مهمانی یک وزیر ایرلندی، یک قاضی بلند پایه و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس حضور داشتتند.

موارد جدید ابتلا به کرونا در اروپا

جدیدترین آمارهای رسمی نشان می دهد که تا به حال در اسپانیا ۴۲۰۸۰۹ نفر به کرونا مبتلا شده و ۲۸۸۷۲ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

در انگلیس هم تا به حال ۳۲۶۶۱۴ نفر به کرونا مبتلا شده و ۴۱۴۳۳ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ایتالیا هم به شدت تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته و تا به حال ۲۶۰۲۹۸ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۳۵۴۴۱ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان داده اند.

در فرانسه هم تا به حال ۲۴۴۸۵۴ نفر به کرونا مبتلا شده و ۳۰۵۲۸ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

در آلمان هم تا به حال ۲۳۶۱۱۷ نفر به کرونا مبتلا شده و ۹۳۳۶ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.