اشتفان شولتز عصر سه شنبه در نشست مشترک با فعالان اقتصادی آذربایجان غربی در ارومیه ضمن ابراز خرسندی از حضور در آذربایجان غربی، افزود: آب و هوای بهاری و مطبوع آذربایجان غربی یکی از نقاط اشتراک میان اتریش و آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در واقع دروازه ورود به اروپا برای ایران و خاورمیانه بوده و از نظر جایگاه باید اهمیت خاصی برای این استان قائل شد گفت: قدیمی ترین رابطه تاریخی میان اتریش و یک کشور از این منطقه متعلق به ایران بوده و مهم‌ترین اصل در این رابطه قابل اطمینان و قابل پیش بینی بودن دو طرف است.

شولتز با بیان اینکه در تمامی مقاطع چه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و چه برجام اولین رابطه از طرف اتریش برقرار شده که این خود گویای اهمیت ایران را برای جمهوری اتریش است، ادامه داد: تلاش ما این است که روابط دوجانبه توسعه یابد و هدف این سفر بازگرداندن اعتماد میان شرکت‌های اتریشی و شرکت‌های مستقر در آذربایجان غربی بوده که بازیگردان‌های اصلی روابط اقتصادی دو کشور هستند.

سفیر اتریش در ایران ابراز امیدواری کرد با توسعه روابط اقتصادی دو کشور بتوانیم ایران را از مزایای برجام بهره مند کرده تا جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

شولتز در ادامه با اشاره به شناسایی زمینه فعالیت‌های مشترک میان دو کشور گفت: خروجی این جلسه شناسایی دو یا سه حوزه کاری مشترک بوده که می‌توان به ظرفیت کشاورزی و صنایع تبدیلی با کیفیت آذربایجان غربی اشاره کنیم که دارای کیفیت عالی در سطح جهانی بوده که با کمک یکدیگر می‌تواند در بازارهای جهانی برای خود به برند تبدیل شود.

سفیر اتریش در ایران با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی گفت: کشور اتریش یک کشور کوچک بوده و ظرفیت میراث فرهنگی و تاریخ طبیعی ایران را ندارد ولی توانسته جز دوازده بازار هدف گردشگری جهان تبدیل شود که این خود ۱۵ درصد سهم تولید ناخالص و سهم بزرگی در ایجاد اشتغال در این کشور را داشته است که با کمک تسهیل گران اتریشی می‌توان ظرفیت آذربایجان غربی به جهانیان شناخته شود.

وی گفت: در خصوص ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی باید گفت یک استان نمونه در حوزه صادرات غیرنفتی برای ایران به حساب آمده و این تلاش‌ها در راستای راهبردهای اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری است.

در پایان جلسه نایب رئیس و اعضا اتاق ارومیه در اهدا یادبودی از حضور سفیر اتریش در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه تقدیر کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.