رونمایی از سامانه‌های حافظه ملی ایرانیان

سازمان اسناد و کتابخانه ملی از سامانه حافظه ملی ایرانیان و نشریات سنا با هدف غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و نشریات رونمایی کرد.

سامانه حافظه ملی ایرانیان جامع ترین پایگاه فهرست، کتب، نشریات، اسناد و نسخ خطی کشور است که دسترسی به چهار پایگاه شبکه نشریات کشور، شبکه مراکز اسناد کشور، فهرستگان نسخ خطی و بانک نشریات کشور را با هدف غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات میسر می کند.

سامانه نشریات کشور سنا از دیگر سامانه هایی است که با شعار «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» رونمایی شد، این سامانه فهرست و محتوای دیجیتال نشریات روزنامه ها و مجلات ایرانی را از آغاز تاکنون دربر می گیرد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در توضیح سامانه سنا، گفت: ۱۴ ترابایت حجم روزنامه‌های بارگذاری شده در آن است و روزنامه های روز هم به آن اضافه می شود. این سامانه با حجم زیادی از اطلاعات آغاز به کار می کند اما در ادامه تکمیل می شود.

توحیدلو اضافه کرد: متن کامل و جزییات روزنامه ها در قالب روز و ماه و سال قابل جست و جوست، نکته مهم دیگر در این سامانه، جست و جوی منابع نزدیک به موضوع و جست و جو در متن است که از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می آید. این سامانه به شکل دیجیتال از امروز در دسترس قرار می گیرد و بخش های مختلف آن به مرور به روز می‌شوند.

بنابر اعلام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دسترسی های دیجیتال در این دو سامانه برای اعضاست اما عضویت در این سامانه رایگان است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.