مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به زودی اقداماتی که قرار است علیه ایران انجام شود را اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه زمانی مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال خواهد کرد گفت: «درباره تقویم زمانی آن نکته تازه‌ای ندارم که اعلام کنم.»

وی در ادامه گفت: «رئیس‌جمهور مشخصاً گفته که ما این کار را به زودی انجام خواهیم خواهیم داد.»

منابع خبری دیروز سه‌شنبه گزارش دادند پامپئو پنجشنبه با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.

ابتدا خبرنگار تلویزیون «العربی» در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از دیپلمات‌ها نوشته انتظار می‌رود پامپئو روز پنجشنبه برای کلید زدن روند مکانیسم ماشه علیه ایران در نیویورک حضور داشته باشد.

خبرگزاری رویترز در خبر تکمیلی به نقل از دیپلمات‌ها و یک مقام سازمان ملل متحد گزارش داد پامپئو در راستای تلاش برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد احتمالاً پنجشنبه به نیویورک سفر خواهد کرد.

دیپلمات‌ها گفته‌اند پامپئو احتمالاً با رئیس دوره‌ای شورای امنیت دیدار کرده و شکایت‌نامه خود علیه ایران را به وی تقدیم خواهد کرد.

دولت ترامپ چند روز پیش در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، مسیر بسیار دشوار و پرپیچ و خمی در پیش رو دارد زیرا روسیه، چین و سایر اعضای شورای امنیت، قانونی بودن اقدام آمریکا را با توجه به عدم پایبندی این کشور به برجام زیر سئوال برده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.