«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در یک جلسه بحث و گفت‌وگو در اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک»، تأکید کرد که به نفع آمریکا است که مجدداً به برجام بپیوندد.

وی با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تصریح کرد در صورتیکه «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها بعنوان رئیس‌جمهور برگزیده شود، باید مجدداً به توافق هسته‌ای ایران بپوندد.

وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این خصوص توضیح داد: «من فکر می‌کنم که به نفع آمریکا است که مجدداً به توافق ایران بپیوندد، همانطور که به نفع این کشور است که مجدداً به توافق اقلیمی (پاریس) بپیوندد. ما در حال حاضر تنها کشوری محسوب می‌شویم که در توافقنامه اقلیمی پاریس حضور نداریم».

کلینتون که همچنین نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز بوده است، ضمن هشدار درباره خطرات رقابت تسلیحات اتمی در غرب آسیا گفت: «فکر می‌کنم مهم است که ایالات متحده نه تنها مجدداً به این توافق بپیوندد بلکه تلاش کند که برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را کنترل کند و آن را محکم حفظ کند و در عین حال تلاش کند که از رقابت تسلیحاتی سعودی‌ها، اماراتی‌ها یا مصری‌ها یا هرکشور دیگری جلوگیری کند که بر این باور است که اگر ایران برنامه سلاح هسته‌ای داشته باشد، آنها نیز باید داشته باشند».

هیلاری کلینتون با اشاره به این مسئله ادامه داد: «فکر می‌کنم بهترین راه پیوستن مجدد به برجام است. در این مرحله نمی‌دانم که ایران پذیرای چنین چیزی باشد یا خیر».

وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا در حالی از برنامه تسلیحات هسته‌ای برای ایران استفاده کرده است که مقام‌های ایران به طور مکرر بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند و حتی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله «علی خامنه‌ای» نیز استفاده از سلاح‌های اتمی را حرام اعلام کرده‌اند.

ایران بارها چه قبل از امضای برجام و چه بعد از آن بارها تأکید کرده است که به هیچ‌عنوان به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و تنها اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کند.

قطعنامه ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در ماه اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود، روز جمعه تنها با حمایت جمهوری دومینیکن، با شکست تحقیرآمیزی در شورای امنیت مواجه شد.

مقام‌های آمریکایی پس از تحمل این شکست سخت به طور مداوم علیرغم خروج یکجانبه دو سال پیش از برجام، مدعی هستند که به زودی «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال خواهند کرد؛ ادعایی که بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی و حتی مقام‌های آمریکایی رد کرده و تأکید دارند با توجه به عدم حضور آمریکا در برجام، این کشور قادر به فعالسازی این مکانیسم نیست.

اخیراً نیز «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که به خاطر مواضع تند ضدایرانی معروف است در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که سازوکار بازگشت تحریم‌های ایران (مکانیسم ماشه) ارزش خطر نداشته و می‌تواند حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل را که در راستای منافع آمریکا در سازمان ملل است، تضعیف کند.

اظهارات بولتون پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه مدعی شد که هفته آینده برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.