محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی با رهبران و مسئولان فلسطینی، عصر امروز (شنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با «ریاض مالکی» وزیر خارجه فلسطین بحث و تبادل نظر کرد.

ظریف با اشاره به تحولات اخیر در منطقه بر حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم بزرگ فلسطین در جهت احقاق حقوق خود تأکید کرد و همبستگی مردم و گروه‌های فلسطینی در این مسیر را ضروری برشمرد.

ریاض مالکی نیز ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین، بر عزم راسخ مردم و رهبران فلسطین در مسیر احقاق حقوق خود تأکید کرد و گفت: مردم و مسئولان گروه‌های مختلف فلسطینی به صورت متحد و یکپارچه بر تعهد خود تا آزادی سرزمین فلسطین از اشغال رژیم صهیونیستی پایبند هستند.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی توافق امارات و رژیم صهیونیستی با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و همچنین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و گوی تلفنی با «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، با ابراز تاسف از توافق ابوظبی و رژیم صهیونیستی، این اقدام نگران کننده را محکوم کرد و افزود: اطمینان داریم این حرکت خائنانه تاثیری بر مقاومت مردم فلسطین و حرکت مقاومت نخواهد داشت و حتما نفرت مردم منطقه و فلسطین از این سیاستها علیه آرمان فلسطین را افزایش خواهد داد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی و امارات به توافقی برای «عادی‌سازی کامل روابط» دست پیدا کرده‌اند.

در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست رئیس‌جمهور ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" رئیس‌جمهور ترامپ را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، در پی اعلام توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط، سفیر خود را از امارات فراخواند.

اقدام امارات متحده عربی در توافق با رژیم اشغالگر قدس بر سر عادی‌سازی روابط، به رغم استقبال محور سعودی- آمریکایی، واکنش تند و شدید گروه‌های فلسطینی را در پی داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.