روحانی:شکست آمریکا در شورای امنیت در تاریخ ماندگار شد/اگر کشوری واکسن کرونا را ساخت،برای خرید اقدام می کنیم

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: مردم در ماه‌های اسفند و فروردین در مواجهه با کرونا متوجه شدند که این بیماری جدی است.

وی ادامه داد:  برخی فکر کردند که زمان شیوع  کرونا کوتاه است و باید دو سه هفته مراعات کنیم و سپس تمام می‌شود.

رئیس جمهور بیان داشت: مردم در موج دوم کرونا متوجه شدند که این بیماری برای یک زمان کوتاه چند هفته‌ای نیست بنابراین ما باید سبک زندگی و پروتکل‌های مراسمات را عوض کنیم، آن هم برای ماه‌ها یا برای سال‌ها. ممکن است واکسن کرونا ساخته شود ولی ممکن است دوباره به شکل دیگری ظهور و بروز داشته باشد. بنابراین ما باید برنامه ریزی بلندمدت‌تری در نظر بگیریم.

اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

* باید سیستم آموزشی، کسب و کار،مراودات خانوادگی و مراسمات را با یک چارچوب خاص طراحی کنیم. باید قبول کنیم این بیماری برای مدت طولانی با ما است. برای اینکار مردم باید به صحنه بیایند و به وزارت بهداشت، متخصصان و دستور العمل‌ها اعتماد کنند و یک نوع وحدت و اتحادی به وجود بیاید وگرنه اینطور نیست که ستاد مبارزه با کرونا یک تصمیم بگیرد و فردی که تریبون دارد هم حرف دیگری بزند این باعث ناراحتی مردم می‌شود.

* امسال تا پایان سال ۱۰هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت ICU ساخته و تهیه می‌شود. باید زیر ساختهای دیجیتال را در کشور توسعه دهیم.

*{با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان): همانطور که دنبال دارو و واکسن هستیم باید با کشورهای دیگر هم تبادل نظر و همکاری داشته باشیم. ضمن تلاش برای بدست آوردن واکسن در کشور، اگر مطمئن شدیم کشور و یا موسسه‌ای در دنیا واکسن را ساخته برای خرید اقدام کنیم.

* صادرات غیر نفتی برای ما مهم است. با ابتکارات جدید باید از اقشار ضعیف حمایت کنیم. تعطیل کردن هنر نمی‌خواهد؛ باید نشاط را برای مردم فراهم و در عین حال برای مبارزه با بیماری تلاش کنیم. هنر این است همه فعالیت‌ها انجام گیرد منتهی در چارچوب،  پروتکل‌های وزارت بهد اشت عمل کنیم.

{با تاکید بر تصویب مجازات برای افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند}: باید برای ماه‌ محرم و کنکور دقیقاً پروتکل‌ها را رعایت کنیم. تصمیم این است کنکور اجرا شود.

* همه باید مراقبت کنیم به بهترین شکل کنکور برگزار شود. برای ماه محرم هم همینطور؛ آخر این هفته آغاز ماه محرم است. عاشورا و مراسم عزاداری باید زنده باشد و همه دستور العمل‌های بهداشتی هم باید رعایت شود. می‌توانیم کنکور بدون مشکل و مراسم عزاداری داشته باشیم.

* با ابتکارات جدید باید از اقشار ضعیف هم حمایت کنیم. همچنین ما باید بتوانیم امکانات مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهیم و کسب و کار آنان را هم فراهم کنیم، وگرنه تعطیل کردن که کاری ندارد و می‌شود به راحتی دگمه‌ای را فشار داد و کار را تعطیل کرد اما نمی‌توان تا همیشه این کار را ادامه داد و نیز هنر این است که هم سلامت و هم معیشت مردم را حفظ کنیم.

* برای بخش اصناف، کارمندان و واحدهای تولیدی و آنجاهایی که اجتماعات سربسته برای فعالیتهای مختلف دینی وجود دارد و نیز مخصوصا برای ماه محرم و کنکور باید حتما کاری کنیم که پروتکل‌ها به طور کامل رعایت شود. ما نمی‌توانیم کاری کنیم که ابهام کامل ایجاد شود و یک روز بگوییم کنکور است و فردا بگوییم نیست.

* تا بحث کنکور می‌شود می‌گویند تعطیل کنید. پس چطور ما در خیابان‌ می‌رویم؟ چطور در خیلی از محیط های سربسته حضور داریم؟ چطور سوار اتوبوس و مترو می‌شویم؟ حالا کنکور را می‌گوییم نه؟ کنکور هم مثل همین موارد است و باید همه امکانات کشور ما باید بسیج باشد و همه مراقبت کنیم که به بهترین شکل کنکور انجام شود و جان کسی در خطر قرار نگیرد.

* برای ماه محرم هم باید برنامه‌ریزی مهمی داشته باشیم. عاشورا و مراسمش باید زنده باشد اما همه دستورالعمل‌های بهداشتی هم باید رعایت شود و آنچه که علما و سازمان های تبلیغی هم پذیرفتند و در تدوین آن همکاری کردند باید برای رعایت آن جلو بیایند. همچنین آنچه که صداوسیما در ماه رمضان انجام داد برای محرم هم انجام شود و معنویت حاصل از مراسم عزاداری را در تلویزیون هم ببینیم.

* این روزها مواجه شدیم با یک کشور همسایه ما که خودش را به دشمن دنیای اسلام و منطقه و قاتل ملت فلسطین نزدیک کرد و تصمیم گرفت خود را به رژیم صهیونیستی نزدیک کند. حاکمان فکر می‌کنند اگر به رژیم صهینیستی نزدیک شود اقتصاد و امنیت آن درست می‌شود که این موضوع اشتباه است این اقدام صد در صد محکوم و غلط است. اینکار برای حاکمان یک نفر در واشنگتن برای رای آوردن است.

* آنان به خاطر اینکه یک آقایی در واشنگتن می‌خواهد رای بیاورد آمدند و به ملت خودشان و به دنیای عرب و به مردم فلسطین خیانت کردند و آن وقت تصور می‌کنند که اگر به آنان نزدیک شوند امنیت خود را تامین کرده‌اند.

* من بارها گفتم صدام از ما خواهش کرد که چیزی نگوییم تا او برود و کویت و امارات و قطر و بحرین را بگیرد. ولی ما پیش از آنکه کشورهای خلیج فارس از خواب بیدار شوند یا از ترس عبور کنند با این اقدام صدام مخالفت کردیم.

*{خطاب به سران کشور امارات}: این خطا بسیار بزرگ است و امیدواریم که امارات از این خطا باز گردد و بداند که نه به نفع حاکمانش است و نه به نفع مردمشان. این را هم بدانند که مبادا بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند که اگر چنین شود با آنان به شکل دیگری برخورد می‌شود.

*با اشاره به هم‌زمانی روز مباهله و شکست قطعنامه‌ آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل}: برای اولین بار است که در طول تاریخ آمریکا قطعنامه‌ای علیه ایران تهیه کرده و فقط یک رای آورده است. آن هم یک کشور کوچک! یک جزیره! که اگر بگویم یک جزیره هم زیادی است! یک نصفه جزیره! چون جزیره‌ای است که یکی از کشورهایش این کشور است. کشوری کوچک به اسم دومینیکن! ببینید آمریکا کارش به کجا رسیده است که جز خودش فقط یک کشور کوچک با او همراهی می‌کند!

* این تصور وجود داشت که قطعنامه‌ آمریکا رای نیاورد یا با لابی‌گری اندکی رای جمع کند اما این اتفاقی که افتاد نشان داد که اوضاع چگونه است. یعنی حتی نیازی به وتوی این طرح هم پیدا نشد چون جز آمریکا این قطعنامه تنها یک رای داشت و یک شکست سیاسی بزرگ دیگر برای آمریکا ثبت شد.

* آنان بعد از این ماجرا گفته‌اند که کشتی‌های ایرانی را گرفته‌اند و دارند با خود می‌برند که نه کشتی ایرانی بود و نه پرچمش ایرانی بود؛ کل ماجرا دروغ بود. آنهم فقط برای اینکه از خفت آن ماجرای قطعنامه و شکست سیاسی و حقوقی که از آن پیدا کردند، فرار کنند، این موضوع را مطرح کردند.

* جمهوری اسلامی ایران با قدرتی که امروز در سطح منطقه دارد و البته با دوستان و کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران در اهدافی مشترک هستند خوشبختانه موفقیت های بسیار بزرگی داشته اند و روز گذشته یک موفقیت بزرگ سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و یک شکست سیاسی و حقوقی برای رژیم آمریکا رقم خورد.

* امیدواریم کشورهای منطقه نیز از این مهم درس بیاموزند و خودشان را به یک رژیم غاصب و ظالم که جنایات فراوانی را در این سال‌ها مرتکب شده، نزدیک نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.