به گزارش المنار، سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان کمی‌ پیشتر به مناسبت چهاردهمین سالگرد پیروزی جنگ تموز آغاز شد.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: در سالگرد پیروزی تاریخی در جنگ ژوئیه، در رویارویی با دشمن صهیونیستی، ما هر سال مراسم‌ها و جشن‌های مردمی برگزار می‌کردیم اما امسال به دلیل کرونا، به این سخنرانی در این سالگرد بزرگ اکتفا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: به تمامی شما لبنانی‌ها و تمامی آزادگان جهان این پیروزی را تبریک می‌گویم. شکر، اول و آخر از آن خداست. قدردانی از تمامی کسانی که در این نبرد و در ساختن حماسه‌ای از پایداری و پیروزی نقش داشتند.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: از تمامی شهدایی که در نهایت بخشش و عطا بودند، شهدای مقاومت و ارتش و نیروهای امنیتی و گروه‌های مقاومت و غیرنظامیان، قدردانی میکنم، بالاخص شهید عماد مغنیه و شهید مصطفی بدر الدین که این جنگ را راهبری می‌کردند. باید حضور شهید قاسم سلیمانی را نیز یادآور شویم که با ما در اتاق عملیات حضور داشت. از خانواده‌های شهداء نیز که از آنها جز صبر و تسلیم در مقابل خداوند ندیدیم، قدرانی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در مساله پذیرش مهاجران، از برادرانمان و مردمانمان در سوریه قدردانی می‌کنم که در جنگ، میزبان هزاران لبنانی بودند. همچنین از امیل لحود قدرانی می‌کنم که تلاش‌های بسیاری کرد تا دولت به سمت خطر منحرف نشود. همچنین از نبیه بری قدرانی  می‌کنم که تمامی مذاکرات دشوار را از نخستین روز جنگ تا پایان راهبری می‌کرد. از تمامی رهبران ملی و مراجع ملی و تمامی اقشار جامعه و تمام افراد و کشورهایی که در کنار لبنان ایستادند، تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: آنچه که در ژوئیه ۲۰۰۶ رخ داد، یک جنگ واقعی بود، این چیزی است که دشمن نیز آن را اعلام می‌کند و دشمن این رخداد را از یک عملیات به یک جنگ توصیف کرد و آن را جنگ دوم لبنان نام نهاد. این یک جنگی بود که دشمن با تصمیم آمریکا آن را تحمیل کرد.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: لبنان در سطح نظامی به تنهائی جنگید و از جانب نظامی، در مقابل رژیم غاصب، تنها ایستاد، دشمنی که ارتش آن از قوی‌ترین ارتش‌ها در جهان به حساب می‌آید. ۳۳ روز گذشت و مقاومت، ملتش و لبنان پایداری کردند و پیروزی‌هایی را ساختند تا اینکه اسرائیل مجبور شد تا تعدی خود را متوقف کند و از شروط خود عقب‌گرد کرد و پایان جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ بود.

وی ادامه داد: این جنگ نتایج استراتژیکی در چندین سطح داشت، من به بیان سه نتیجه اکتفا می‌کنم، نخست اینکه طرح خاورمیانه جدید شکست خورد و ناکام ماند؛ همان طرحی که آمریکا آن را اداره می‌کرد و کاندولیزا رایس بشارت آن را داده بود و تمامی اسناد تاکید کردند که جنگ بر لبنان بخشی از این طرح بود. این برنامه ریزی شده بود که لبنان تحت سلطه آمریکا قرار بگیرد تا مساله فلسطین نابود گردد و سپس نقشه جدیدی برای خاورمیانه نهادینه شود که در آن، اسرائیل محور هر آن چیزی باشد که در منطقه رخ می‌دهد.

سید حسن نصرالله ادامه داد: آمریکا در حال حاضر تلاش می‌کند تا اسرائیلِ ترسان و وحشت زده را تثبیت کند و آنها در هراس خطر موجودیتی و بقای این رژیم سرطانی به سرمی‌برند.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه دوم این بود که جنگ ژوئیه حقیقت این رژیم و سطح سستی در منظومه نظامی، امنیتی و جبهه داخلی آن و توانایی‌اش برای پایداری را برملا ساخت. به همین دلیل جهانیان به توقف جنگ متوسل شدند. نتایج جنگ تاثیرات عمیقی را تا به امروز برجای گذاشته است. ۱۴ سال گذشته و همچنان پیامدهای شکست باقی مانده است و ما همچنان نشانه‌ها و آثار پیروزی و اعتماد و امید به آینده را داریم.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: نتیجه سوم این بود که مقاومت در جنگ ژوئیه توانست قواعد و اصول درگیری را تثبیت کند که از لبنان حفاظت می‌کند، دستاورد ۲۰۰۰ همان آزادسازی و دستاورد ۲۰۰۶ همان حفاظت است. امروز معادله‌ای وجود دارد که از لبنان حفاظت می‌کند که نام آن، توازن بازدارندگی است و روز به روز بیشتر می‌شود و این چیزی است که اسرائیل و اربابانش آن را می‌دانند.

وی ادامه داد: این معامله‌ای است که از لبنان حفاظت می‌کند، نه اتحادیه عرب و نه قطعنامه‌های بین المللی از لبنان حفاظت نمی‌کنند، آن چیزی که از لبنان از ۱۴ سال قبل حفاظت می‌کند، این معادله و توازن بازدارندگی است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: امروز، در حقیقت، مشکل ما در لبنان با آمریکا و اسرائیل است، مشکل آنها با ما قدرت مقاومت و منافع اسرائیل است، مقاومت مانعی در مقابل چشم طمع اسرائیل است، اگر بپذیریم که از مقاومت شانه خالی کنیم که این پیشنهاد همواره وجود داشته است، اگر این را بپذیریم و از این مسیر شانه خالی کنیم، ما را از فهرست تروریسم خط خواهند زد و دراین صورت، آنها تمام تلاش خود را می‌کردند تا ما در دولت مشارکت داشته باشیم و عزیزترین دوستانشان شویم، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مشکل اساسی‌شان این است.

وی عنوان داشت: سلطه حزب الله بر حیات سیاسی، یک دروغی است که آنها ابداع کرده‌اند، اگر ما نبرد با اسرائیل را متوقف می‌کردیم، آنها ما را از فهرست تروریسم خط می‌زدند. آنها در جنگ نظامی شکست خوردند و می‌دانند که هر جنگ آتی اسرائیل نخواهد نخواست که حزب الله را تضعیف کند و آنها به ابزارها و دام‌های دیگری متوسل می‌شوند و آنچه که در لبنان در حال حاضر صورت می‌گیرد، بخشی از این نبرد است.

سید حسن نصرالله اظهار کرد: در پایان این بخش می‌گویم که برای ما، مقاومت یک مساله موجودیتی است و همچون هوایی است که ما از آن برای زنده ماندن نفس می‌کشیم.

وی گفت: مقاومت برای لبنان و ملت لبنان یک شرط موجودیتی است و ویژگی‌های اضافی نیست که بتوان از آن بی نیازی جست، مقاومت گزینه ما است، حال فشارها هرچقدر باشد.

سید حسن نصرالله اظهار کرد: بیش از دو هفته قبل، اسرائیل تعدی به فرودگاه دمشق داشت که این تجاوز به شهادت یک نیروی حزب الله انجامید. اسرائیل می‌دانست که حزب الله پاسخ خواهد داد و ساکت نخواهد ماند. اسرائیل دست به اقداماتی در طول مرزها از الناقوره تا جولان زد تا به هیچ یک از سربازانش لطمه‌ای وارد نشود یا حزب الله نتواند واکنشی را نشان دهد. تصمیم ما این بود که پاسخ دهیم. تصمیم برای دادن پاسخ که ما خواهان آن هستیم، هدفش تثبیت قواعد درگیری است و باید سنجیده شده و جدی باشد.

وی ادامه داد: ما به دنبال اقدامات نمایشی نیستیم، اصول و قواعد درگیری پابرجا است و ما خواهان تثبیت آن هستیم. به همین دلیل، آنچه که از روز نخست شهادت علی محسن رخ داد، بخشی از مجازات بود و از سه هفته قبل، ارتش اسرائیل منتظر پاسخ مقاومت است و این بخشی از مجازات است و آنها باید انتظار بکشند.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: ما از اقدام برخی از حاکمان در امارات غافلگیر نشدیم، بلکه این بخشی از مسیر طبیعی بود که آنها دنبال می‌کردند. زمان اعلام توافق میان امارات و اسرائیل، تاکیدی بر این است که برخی از نظام‌های عربی، خدمت‌گزارانی برای آمریکا هستند.

وی ادامه داد: آنچه که امارات انجام داد، یک خوش‌خدمتی انتخاباتی برای ترامپ و یک خوش‌خدمتی شخصی و انتخاباتی برای نتانیاهو بود. ما باید از حالا تا انتخابات آمریکا منتظر این باشیم که برخی نظام‌های عربی توافق‌های صلح با اسرائیل امضا کنند.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: تا زمان انتخابات، ترامپ به دوشیدن نظام‌های حاشیه خلیج فارس از لحاظ مالی، اخلاقی و دینی در راستای خوش خدمتی به خود و دوستش نتانیاهو ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد: روز به روز ثابت می‌شود که صحبت برخی از رسانه‌های حاشیه خلیج فارس در مورد دشمن ایرانی، یک بمب دودزا برای آشتی با اسرائیل بوده است.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: برافتادن نقاب‌ها و علنی شدن آنچه که در گذشته به صورت محرمانه صورت می‌گرفت، مساله خوبی است. زمانی که جبهه‌های امت از تمام کسانی که ضربه می‌زدند و توطئه می‌کردند، پاک شود، این مساله خوبی است؛ هرچند که دردناک باشد. آن اجماع نظر عربی و طرح صلح عربی در مقابل توافقی که امارات به تنهائی با اسرائیل امضا کرده است، کجاست.

وی درخصوص انفجار بیروت گفت: حزب الله هیچ روایتی در مورد انفجار بندر بیروت ندارد، ما طرفی نیستیم که تحقیقات را انجام می دهیم. به صورت نظری، دو فرضیه درمورد دلایل انفجار بندر بیروت وجود دارد یکی اینکه این انفجار تصادفی باشد دیگر اینکه اقدامی خرابکارانه باشد. حزب الله به مساله امنیت مقاومت می‌پردازد و ما قادر نیستیم که مسئولیت تمام امنیت ملی را با بُعد داخلی آن برعهده بگیریم.

سید حسن نصرالله ادامه داد: اگر ثابت شود که علت انفجار بیروت، اقدامی خرابکارانه بوده است، باید افرادی که کوتاهی کرده‌اند، بازخواست شوند، اما باید درمورد طرفی که در پشت این انفجار بوده است، تحقیقات را آغاز کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.