با هدف تامین مالی پروژه های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران، امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق با نرخ حدود ۱۹ درصد و به صورت دو ساله منتشر خواهد شد.

اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام طبق روال سالهای پیش منتشر می شود. سالهای قبل هم این اوراق از سوی شرکت ملی نفت ایران منتشر می شد. آیین نامه این طرح نیز در سال های گذشته تدوین شده است و طرح جدیدی نیست.

البته این طرح با طرح فروش نفت دولت تفاوت دارد و آن هم این است که در طرح قبلی عرضه نفت در بورس انرژی، مشتریان آن عمدتا پالایشگاه ها بودند ولی در طرح جدید، مردم نیز می توانند اقدام به خرید نفت کنند. همچنین طرح جدید دولت هنوز آیین نامه مدون و تصویب شده ای ندارد و این طرح طبق سنوات قبل هر ساله برای تامین مالی پروژه های نفت منتشر می شود. روز یکشنبه ۲۶ مرداد فروش این اوراق انجام خواهد شد.

در همین رابطه حسینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: این طرح همان طرحی است که هر سال شاهد انجام آن هستیم و ارتباطی با طرح جدید دولت ندارد.

وی با بیان اینکه اوراق سلف در گذشته نیز منتشر می شده و بحثی که رییس جمهور مطرح کرده موضوع دیگری است، افزود: در این خصوص نمی توان تا زمانی که نهایی شود نظر قطعی اعلام کرد.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، موضوعی که رییس جمهور مطرح کرده مربوط به رشد اقتصادی، خروج از رکود و فعال شدن پروژه های اقتصادی بوده و این موضوع با این طرح تفاوت دارد.

بورس انرژی نیز امروز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت روز یکشنبه در تالار بورس انرژی آغاز خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه ‌سایت کدال، نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان عرضه خواهد شد. حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است. همچنین سود اوراق ۱۹ درصد و بدون پرداخت دوره‌ای است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.