بنابر اعلام بارونز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شخصا به بشار اسد، همتای سوری خود در مورد پرونده آستین تیس، روزنامه‌نگار مفقود شده آمریکایی، نامه نوشته است».

پمپئو طی بیانیه‌ای به مناسبت هشتمین سالگرد ناپدید شدن تیس، گفت: «دولت آمریکا بار‌ها و بار‌ها تلاش کرده تا مقامات سوریه آستین تیس را آزاد کنند».

وی افزود: دونالد ترامپ در ماه مارس به بشار اسد نامه نوشته و به او پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم  و رو در رو را داد.

آستین تیس، عکاس خبری نشریه‌هایی همچون «مک‌کلاچی»، «خبرگزاری فرانسه»، «سی‌بی‌اس» و «واشنگتن پست» بود. مقامات آمریکایی مدعی هستند وی در یک ایست بازرسی در نزدیکی دمشق در ۱۴ اوت سال ۲۰۱۲ دستگیر شده است. اکنون هیچ اطلاعات موثقی درباره سرنوشت او در دست نیست.

پیش از این هم ترامپ گفته بود آمریکا نامه‌ای را به مقامات دمشق نوشته و از آن‌ها خواسته تا توضیحاتی را درباره آستین تیس ارائه دهند.

پمپئو گفت: «هیچ کس نباید در تعهد رئیس جمهور برای آزادی همه شهروندان آمریکایی زندانی در خارج از کشور، شک کند».

وی در ادامه افزود: «آزادی و بازگشت آستین تیس به خانه، اقدامی دشوار و طولانی است. ما تمام تلاش خود را برای رسیدن به آن هدف انجام خواهیم داد».

در سال ۲۰۱۸، مقامات آمریکایی برای کسب اطلاعاتی درباره سرنوشت تیس، پاداشی یک میلیون دلاری تعیین کردند. سال گذشته، کاخ سفید اعلام کرد آستین تیس زنده است. البته آمریکا در این‌باره هیچ توضیحی ارائه نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.