به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، قطعنامه پیشنهادی جدید ترامپ قرار است امروز منتشر شود و به جای پیش نویس ۱۳ صفحه ای  که قبلاً در بین اعضا توزیع شده بود در چهار پاراگراف تنظیم شده است.این روزنامه نوشت: متن قبلی با زبانی تند اقدامات گذشته ایران را محکوم می کرد و تلاش داشت تا کشورهای دیگر را به انجام بازرسی­های دریایی و توقیف اسلحه علیه ایران دعوت کند. همچنین این متن افراد خاصی را  لیست کرده تا دسترسی آنان به دارایی هایشان  مسدود شود.

پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه بر تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

ایران و آمریکا / دونالد ترامپ

تغییرات جدید قطعنامه ضد ایرانی آمریکا

اما در متن پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی جدید آمریکا که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است ۳۵ پاراگراف به ۴ پاراگراف تقلیل داده شده  است.

در پیش‌نویس جدید آمریکا، درخواست برای تحریم مقام‌های سپاه نیز حذف شده است.حتی زبان بیانیه نیز نسبت به قبل تا حدودی تعدیل شده است.

واشنگتن همچنین از درخواست تمدید تحریم‌ها برای مدت نامعلوم نیز عقب‌نشینی کرده و صرفاً خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تا زمانی شده که شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند.

بندی که خواستار بازرسی از کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی بود نیز از متن قطعنامه کنار گذاشته شده است.

هدف از اعمال تغییرات

ناظران تاکید دارند که دولت ترامپ در رویکرد اولیه خود غیرمعمول و غیرقابل انعطاف بود و به دنبال قطعنامه ای بود که حتی متحدان این کشور نیز نمی توانند از آن پشتیبانی کنند.

یک دیپلمات امنیتی سازمان ملل گفت: این لحن جدید به منظور جبهه سازی بین متحدان اروپایی و منزوی کردن چین و روسیه پیش گرفته شده است تا نتوانند از حق وتوی خود استفاده کنند. این دیپلمات افزود: ایالات متحده هنوز نمی داند این رویکرد جدید متحدین واشنگتن را آشتی می دهد یا خیر.

شورای امنیت سازمان ملل

شانس کم قطعنامه جدید

فایننشال تایمز می نویسد علیرغم این تغییرات ، انتظار می رود اعضای شورای امنیت این تلاش  ترامپ را رد کنند.

 از آنجایی که طبق توافق هسته ای تحریم تسلیحاتی علیه ایران در  27 مهرماه (18 اوکتبر)  به پایان می رسد هدف این قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است. ریچارد گووان ، مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل گفت: "اگر هدف هنوز گسترش غیرقانونی تحریم ها بدون هیچ گونه امتیاز دیگر برای تهران باشد ، من فکر می کنم چین و روسیه ازحق وتو استفاده خواهند کرد." روسیه و چین دو عضو پنج عضو دائم شورای امنیت هستند که دارای حق وتو هستند. تصویب این قطعنامه 9 رای از 15 رای برای تصویب لازم دارد.

واشنگتن پیشتر امیدوار بود که استونی یا تونس از اعضای شورای امنیتی که روابط دوستانه با ایالات متحده دارند را ترغیب کند تا قطعنامه "سازشی" را ارائه دهند. اما گفت و گوهای روز دوشنبه و سه شنبه با دیپلمات های آمریکایی نتیجه ای حاصل نکرد و واشنگتن تصمیم گرفت خود این قطعنامه را ارائه دهد.

رای گیری در پنج شنبه یا جمعه

آمریکا برنامه ریزی کرده بود قطعنامه قبلی را سه شنبه به صحن شورای امنیت سازمان ملل ببرد اما با شانس کم تصویب تصمیم گرفت متن پیش نویس را تغییر دهد. یک دیپلمات امنیتی سازمان ملل ، رأی گیری ممکن است درباره قطعنامه جدید پنجشنبه یا جمعه صورت گیرد.

طراح قطعنامه جدید

الیوت آدامز طراح قطعنامه جدید است او تلاش دارد با استفاده از تجربه خود اعضای شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد به همراهی با اهداف این کشور کند.آدامز جانشین برایاک هوک شد که از انعطاف کمتری برخوداری بود و اعتبارش در میان دیگر کشورها نیز از دست رفته بود.

الیوت آدامز

گفته می شود هوک سه پروژه برای خود تعیین کرده است:انتقال پرونده ایران از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل،تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و در آخر چکاندن بند ماشه با هدف بازگشت همه تحریم ها است.

دولت ترامپ قبلا بارها تهدید کرده بود که اگر نتواند  تحریم تسلیحاتی را تثبیت کند ، به تحریم­ های قبل از توافق 2015 باز می گردد. در این حالت نه تنها تحریم تسلیحاتی بلکه همه تحریم های سازمان ملل علیه ایران باز می گردد. با اینکه این بازگشت بیشتر جنبه نمادین دارد اما می تواند توافقی را که اعضای آن در پی حفظ آن بودند را به طور مؤثر نابود کند.

مایک پمپیو ، وزیر خارجه ایالات متحده ، هفته گذشته گفت: "ما کاملاً آگاه هستیم  بازگشت فوری گزینه­ای است که در دسترس ایالات متحده است و ما می خواهیم همه کارهایی را که در توان آمریکا است انجام دهیم تا تضمین شود که تحریم تسلیحاتی تمدید شود."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.