حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ظهر امروز در حاشیه سی‌امین نشست کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مدیریت و کنترل هوشمند فاصله اجتماعی از مدت‌ها قبل مطرح بود که درهمین راستا چند سامانه در جلسه امروز ارائه و در نهایت مقرر شد مرکز دیتابیسی آماده شود تا در صورت تصویب ستاد ملی این سامانه‌ها با استفاده از این دیتابیس، کنترل هوشمند بیماری و فاصله گذاری اجتماعی را اجرایی کنند.

او افزود: دو کار اساسی پیش روی ماست نخست آن که سامانه‌های هوشمند اجرایی شود و دیگر آنکه برنامه یک ساله سازمان‌ها و نهاد‌ها برای همزیستی با کرونا تدوین شود. ستاد ملی این موضوع را تصویب کرده لذا سازمان‌ها باید ظرف مدت یک ماه برنامه یک ساله خود را با درنظر گرفتن کاهش شیوع بیماری پس از تصویب در کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مصوب و در مرحله بعد این برنامه توسط ستاد ملی مصوب شود تا لازم الاجرا باشد.

ذوالفقاری ادامه داد: در این برنامه باید موضوعاتی همچون صیانت از کارکنان، صیانت از مراجعان، نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات، باید‌ها و نباید‌هایی در ارتباط با بیماری و همچنین معرفی متولی هر سازمان و نهاد برای پیگیری و نظارت برنامه مشخص شود. همچنین ضمانت‌های اجرایی برنامه نیز باید با همکاری وزارت بهداشت و درمان مشخص شود.

او تاکید کرد: با توجه به گزارشی که در جلسه امروز ارائه شد، روند اپیدمی و مرگ و میر در دو هفته گذشته در تهران کاهشی بوده و پیشنهادکمیته امنیتی اجتماعی لغو طرح ترافیک و حضور یک سومی کارمندان در محل کار خود تا پایان مرداد ماه بوده است که در صورت تصویب ستاد ملی این امر اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه گفت: دستورالعمل بهداشتی این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ۲۱ اردیبهشت ماه در ۱۱ حوزه برگزار خواهد شد تدوین می‌شود که در آن وظایف کاندیدا‌ها، ستاد‌های انتخاباتی آن‌ها و مجریان برگزاری انتخابات و همچنین ضمانت‌های اجرایی و ضوابطی که باید رعایت شود تدوین می‌شود تا برگزاری انتخابات از لحاظ بیماری آسیبی به مردم وارد نکند. همچنین مواردی همچون استفاده از اثر انگشت نیز در این انتخابات حذف شده است. این دستورالعمل در جلسه امروز مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

او افزود: در حوزه‌های مختلف، شیوع بیماری کرونا آسیب‌هایی را برای صنوف و همچنین کارکنان بخش درمان ایجاد کرده که دستگاه‌های ذیربط مأموریت پیدا کردند تا ظرف یک هفته گزارشی از وضعیت جامعه در حوزه‌های مختلف اصناف و کادر پزشکی و درمانی تهیه و به ستاد ملی ارائه کنیم.

ذوالفقاری ادامه داد: ما سه حوزه داریم حوزه اداری و دستگاه‌های دولتی که اگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد در مراحل مختلف از تذکر تا سه ماه انفصال از خدمت برای آن‌ها پیشنهاد شده. در حوزه اصناف نیز در ۴ مرحله از تذکر تا پلمب واحد صنفی برای سه ماه پیشنهاد شده است. در مورد مردم نیز پیشنهاد کمیته این بوده که چنانچه افراد به دستگاه‌ها مراجعه کنند و استفاده از ماسک رعایت نکردند ارائه خدمات به آن‌ها ممنوع باشد. بی تردید اجرای همه این موارد در صورت تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.