محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران گفت: سود مردم از خرید نفت در طرح گشایش اقتصادی کمتر از سود بانکی نیست. مردم می توانند بسته به توان مالی خود از یک تا چند هزار بشکه نفت بخرند.

وی با اشاره به طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت، اظهار کرد: این ایده ای که مطرح بود و اول در وزارت نفت مطرح شد و سپس قرار شد یک کمیته‌ای متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا بنشینند و ابعاد مختلف آن را ببینند. جلسات متعددی هم در این زمینه تشکیل شد.

واعظی ضمن بیان اینکه این طرح پس از طی مراحلی به ستاد اقتصادی دولت آمد، اظهار داشت: بعد از اینکه طرح یک مقدار پخته شد ما آن را در دوجلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا مطرح کردیم که در مجموع کلیات ان تصویب شد و طبق روال همیشگی خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و بعد از اینکه ایشان تائید کنند و نظراتشان را بدهند و اصلاح کنند ما آن را علنی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما در دولت تا وقتی که رهبر انقلاب مصوبه ای تائید نکرده اند، از نظر ما مصوبه تلقی نمی‌شود بلکه یک پیشنهاد تلقی می‌شود. هدفگذاری این است که در شرایطی که نفت بعنوان یک کالا و ابزاری برای تقویت اقتصاد کشورمان بوده است و با فشارهای آمریکا برای صادراتش محدودیت هایی ایجاد شده و ما در بودجه نیز روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت در نظر گرفته‌ایم، سیاست، برنامه و هدف‌گذاری و روش های مختلفی اتخاذ شده است و خوشبختانه در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی قوا، کلیات آن مورد توافق قرار گرفته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: اگر این کلیات تصویب شود، یک آئین نامه دارد که رئیس جمهور دستور دادند همان کمیته مذکور، به همراه دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا تا آخر این هفته آماده کند و به محض اینکه دریافت کردیم ما یک گام به پیش باشیم تا بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

واعظی گفت: امروز مردم به دنبال این هستند که طلا و ارز بخرند و قیمت طلا و ارز خیلی بالا و پایین می‌رود. ما می‌خواهیم این امکان را برای مردم بوجود بیاوریم که بتوانند از یک بشکه تا ۱۰۰ هزار بشکه یا بیشتر، بتواند بخرند و با سازوکاری که آماده می‌شود، اطمینانی داده می شود که سودش از سود بانکی کمتر نمی‌شود یعنی تضمینی است اگر کسی یک تعداد بشکه نفت خریداری کرد و سال آینده خواست بفروشد، اگر قیمت نفت بیشتر شد، به همان قیمت روز می‌تواند بفروشد.

وی گفت: یک فرض هم گذاشتیم که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرد و کسی خواست نفت خود را بفروشد و ضرر کرده بود، قطعا مابه‌التفاوت آن را شرکت نفت متناسب با سود بانکی تامین می‌کند. این طرح خوبی است زیرا تورم ندارد، کالا معامله می‌شود و از طرف دیگر انگیزه‌ای برای شرکت های خصوصی ایرانی ایجاد می‌کند که وقتی خریدهایشان به یک میزانی رسید، خودشان برای صادرات آن کار کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: نفت، در این طرح ریالی و متناسب با قیمت نفت امروز و ارز نیمایی خرید و فروش می‌شود. همه می‌توانند در بورس انرژی نفت را خرید و فروش کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.