مصطفی ترنجی در اقتصاد نیوز نوشت: شیوع کرونا تاثیراتی جدی بر کاهش تقاضای نفت و به تبع آن کاهش درآمد شرکت‌های نفتی در سراسر جهان گذاشته‌است. 

بنا به گزارش اقتصادنیوز، برهمین اساس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ سود خالص شرکت آرامکو ۷۳ درصد کاهش یافته و سهام شرکت‌های بازرگانی نفتی دیگر نظیر BP و Royal Dutch shell نیز دستخوش تغییر شده‌اند.

افت ۷۳.۴ درصدی سود آرامکو

براساس گزارش روز یکشنبه شرکت نفت عربستان آرامکو، سود خالص این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 73.4 درصد کاهش یافته‌است. افتی به مراتب شدیدتر از آن‌چه تحلیلگران اقتصادی در این مورد پیش‌بینی کرده بودند. ضمن آنکه انتظار می‌رود مخارج سرمایه‌گذاری در این شرکت در سال 2020 نهایتا کمتر از 25 تا 30 میلیون دلار باشد.

آرامکو بزرگترین شرکت صادراتی نفت جهان گزارش داد گسترش سریع بیماری کرونا در جهان اثراتی جدی برکاهش تقاضای نفت خام، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی داشته‌است.

جزئیات برنامه عربستان برای فروش آرامکو

امین حسن الناصر کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی عربستانی که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو فعالیت می‌نماید، در این رابطه بیان کرد" با توجه به اینکه کشورهای اطراف جهان در حال آسان‌تر کردن شرایط، کاهش محدودیت‌ها و راه‌اندازی مجدد اقتصاد خود هستند ما شاهد یک بازگشت جزیی در بازار انرژی خواهیم بود."

سود خالص شرکت آرامکو عربستان از 92.6 میلیارد ریال در ژوئن سال گذشته، امسال در زمان مشابه به 24.6 میلیارد ریال عربستان، سقوط کرد. براساس تحلیل‌های تحلیلگران  REFINITIVسود خالص در سه ماهه دوم امسال میلادی به طور متوسط 31.3 میلیارد ریال عربستان برآورد شده‌است.

تأمین کسری مالی دولت عربستان

مازان السدیری به عنوان رئیس پژوهش در مرکز الراجی بیان کرد "با تمام تاثیرات کرونا ارقام و آمارهای آرامکو هنوز در مقایسه با دیگر هماتایان خود وضعیت بهتری دارد." در این رابطه وی عقیده دارد "با آنکه این بازه زمانی در سال 2020 در عصر جدید صنعت نفت بدترین فصل بود اما رهایی این شرکت از بحران که با استناد به داده‌ها صورت گرفته بیانگر آن است که در این شرکت به نسبت دیگر رقبا وضعیت بهتری وجود دارد و نوید آینده‌ی مثبتی را می‌دهد."

سهام آرامکو در معاملات اخیر 0.4 درصد رشد داشته است. درحال حاضر این شرکت دومین شرکت بازرگانی ارزشمند در جهان پس ازشرکت اپل است. آرامکو اظهار داشت در سه ماهه دوم امسال سود سهام 18.75 میلیارد دلاری را توزیع خواهد کرد که با ادامه‌ی این روند، برای پایان سال 2020 این رقم 75 میلیارد دلار خواهد بود.

سود سهام این شرکت نقش جدی را در کمک به دولت سعودی برای مدیریت کسری مالی خود ایفا می‌کند. و دولت عربستان می‌تواند کسری‌های مالی و بودجه‌ای خود را از این شرکت تامین کند.

کاهش سهام BP و Royal Dutch shell

سهام BP پس از رکورد 6.7 میلیارد دلاری، برای اولین بار در این دهه سهم خود را کاهش داد و این در حالی است که Royal Dutch shell شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در آپریل از سهم خود کاست.

 جریان نقدی آزاد شرکت آرامکو در فصل دوم به 6.1 میلیارد دلار و در نیمه اول سال 2020 به 21.1 میلیارد دلار رسید که این ارقام در سال 2019، به ترتیب 20.6 میلیارد دلار و 38.0 میلیارد دلار بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.