میشل عون در توییتی نوشت: «بعد از گذشت یک هفته از فاجعه [انفجار بندر بیروت]، بار دیگر به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت و تعزیت می‌گویم و قول می‌دهم به همه لبنانی‌های رنجور که تا قبل از آشکار شدن همه حقایق، از پا نخواهم نشست».

سه‌شنبه هفته گذشته اشتعال مواد نیترات آمونیوم در انبار ۱۲ بندر بیروت باعث وقوع انفجار بسیار مهیبی شد که بر اثر آن، ۱۷۱ تن کشته و بیش از شش هزار تن دیگر مصدوم شدند. در این انفجار بندر کاملا ویران شد و خسارت‌های جدی به شمار زیادی از منازل و ادارات شهر بیروت وارد شد.

رئیس جمهور لبنان در تماسی که امروز با نخست‌وزیر نروژ داشته از او خواسته در بازسازی بیروت به لبنان کمک کند.

خسارت وارد شده به بیروت بین ۱۵ الی ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده و تنها سیلوی گندم این کشور در محل انفجار نابود شده است.

انفجار هفته گذشته بندر بیروت علاوه بر تلفات جانی و خسارت‌های مالی و اقتصادی، تبعات سیاسی نیز داشته و «حسّان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان بعد از استعفای چند وزیر خود نیز استعفا داد و با درخواست میشل عون، فعلا پیشبرد امور را تا برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام برعهده خواهد داشت.

 

ارجاع تحقیقات به شورای قضایی

 

رئیس جمهور لبنان امروز  همچنین دستور داده فرآیند رسیدگی به انفجار بندر بیروت به شورای قضایی این کشور موکول شود.

دادگاه قضایی لبنان اخیرا گفته در رابطه با انفجار بندر بیروت، قرار بازداشت و بازجویی ۲۰ تن صادر شده است. در بین بازداشتی‌ها، مدیران سابق و فعلی اداره بندر، گمرک و ... نیز وجود دارند. دولت دیاب قول داده عاملان و مسئولان انفجار بندر بیروت را به اشد مجازات برساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.