هفته گذشته بود که یک رسانه لبنانی مدعی شد در سه ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تهران و واشنگتن در آستانه دور جدیدی از مذاکرات فیمابین خود هستند.

النشره به نقل از این منابع دیپلماتیک که نامی از آنها نبرده، خبر داد، مذاکرات آمریکا-ایران با قدرت پیش می‌رود و دولت آلمان در این روند که پیشرفت قابل توجهی هم پیدا کرده نقش میانجی را ایفا می‌کند.طبق ادعای این رسانه ، آلمان این بار به تنهایی میانجی این مذاکرات است، در حالی که طی مذاکرات گذشته‌، دولت آلمان بخشی از هیات اروپایی را تشکیل می‌داد که آخرین بار منجر به توافق هسته‌ای (برجام ) شد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود در این زمینه به ایلنا گفت: در راستای پیشنهاد ماه‌های اخیر آمریکا مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران و نظارت مستقیم بر پروژه هسته‌ای یعنی خارج از آ‌ژانس و تحت نظارت خود آمریکا، کشورهای آلمان و بریتانیا در چارچوب گفت‌وگوهای اروپای ۳ مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند چون باور دارند تاثیر منفی بر رفتار ایران خواهد داشت.

وی ادامه داد: آلمان با همفکری و حمایت انگلستان پیشنهادی را ارائه کرده مبنی بر اینکه در گام نخست آمریکا تحریم‌های غیرهدفمند که بیشترین تاثیر اقتصادی بر زندگی مردم ایران دارد را موقتا لغو کند. پس از یک گفت‌وگوی کلی در مورد مسائل مربوط به ایران و آمریکا و حتی ایران و عربستان، نقاط کور مسائل منطقه‌ای ارزیابی شود.

وی افزود: نقطه شروع هم بررسی تضاد رفتاری ایران با آمریکا و اروپای ۳ این است که ایران نیز گام‌های برداشته شده در ماه‌های اخیر در راستای موضوع هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار دهد.

این منبع آگاه تصریح کرد: برای نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵ این تحریم‌های غیرهدفمند موقتا بسته می‌شود و اگر نتیجه‌گیری مثبت شد لغو آنها همیشگی خواهد بود و حتی موضوعات مورد گفت‌وگو افزایش می‌یابد چون باور بر این است که ایران بازیگر اصلی در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم هشت تا ۱۰ روز دیگر ارزیابی واشنگتن در این موضوع به پایان برسد.

وی تاکید کرد: بر اساس شنیده‌ها ارزیابی شورای امنیت از تشدید تحریم‌های تسلحیاتی ایران نیز مثبت نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.