آنتونیو گوترش روز دوشنبه در نشست بررسی وضعیت انسانی لبنان با شوک‌آور دانستن انفجار بندر بیروت افزود: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه برای ساماندهی استقرار متخصصان گروه مشاوره بین‌المللی جست‌وجو و نجات؛ و سیستم ارزیابی و هماهنگی بلایای سازمان ملل به منظور کمک به امدادگران بیروت کمک کرده است.

وی ادامه داد: یک هواپیمای حامل ۲۰ تن لوازم بهداشتی از طرف سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در بیروت فرود آمد تا به یکهزار نفر از آسیب‌دیدگان ناضی از ضربات و یکهزار نفر نیازمند خدمات جراحی، کمک کند. در طی ساعاتی از این انفجار، هماهنگ کننده مقیم و هماهنگ کننده انساندوستانه برای لبنان ۹ میلیون دلار از صندوق بشردوستانه لبنان برای تامین نیازهای فوری آزاد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: روز جمعه ، هماهنگ کننده امداد اضطراری مبلغ ۶ میلیون دلار دیگر از صندوق مرکزی واکنش اضطراری آزاد کرد. سازمان ملل متحد از صلیب سرخ لبنان و سایر شرکای خود در تهیه پناهگاه موقت برای خانواده‌های آواره حمایت می کند.

گوترش اضافه کرد: برنامه جهانی غذا آرد و گندم را برای نانوایی‌ها و آسیاب‌ها وارد کرده است تا در برابر کمبود مواد غذایی در سراسر کشور محافظت کند، با توجه به اینکه بندر، تنها سیلوی بزرگ غلات در لبنان بود. سیستم سازمان ملل متحد از طریق این شرایط اضطراری به پشتیبانی از لبنان به هر طریق ممکن ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه «این انفجار در یک زمان دشوار برای لبنان به وقوع پیوسته است»، اظهار کرد:این کشور در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و اثرات ویروس کرونا مواجه است. در مواجهه با چالش‌های متعدد ، مردم لبنان همچنان میزبان سخاوتمندانه اجتماعات بزرگ پناهندگان فلسطین و سوریه بوده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: قدرت افسانه‌ای مردم لبنان اکنون با آزمایش دیگری روبرو است و در روزهای گذشته ما دوباره شاهد آن روحیه بودیم - همسایگان به همسایگان کمک می‌کنند ، افرادی که خیابان‌های خود را از شیشه شکسته پاک می‌کنند و خانه‌های خود را برای کسانی که از دست داده‌اند، باز می‌کنند. من خواستار حمایت بین‌المللی قدرتمند از همه نیازمندان در لبنان، به ویژه زنان و دختران آسیب‌پذیر در مواقع بحرانی هستم.

گوترش با تقدیر از کشورهایی که به کمک لبنان برخاسته‌اند، گفت: در این زمان غم و اندوه و ناامیدی طولانی، عصبانیت مردم لبنان قابل لمس است. باید صدای آنها شنیده شود. مهم است که با یک تحقیق معتبر و شفاف علت انفجار را تعیین کرد و به خواسته‌های مردم لبنان پاسخ داد. همچنین مهم است که اصلاحات به گونه‌ای انجام شود که نیازهای مردم لبنان را برای طولانی مدت تامین کند.

وی تاکید کرد: ما نتایج را ارزیابی می‌کنیم و متعهد به پیگیری سریع و موثر آن هستیم. فاجعه، عظیم است. حس باخت و حتی بی‌اعتقادی عمیق است اما لبنان انعطاف پذیر است. لبنان دارای روح و اراده‌ای بی‌نظیر است. شاید بیش از اینها، لبنان تنها نیست.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه این سازمان در کنار لبنان خواهد بود تا در برطرف کردن رنج‌های فوری و بهبود وضعیت آن کمک کند. این لحظه‌ای برای همبستگی است و این زمانی برای تغییر بهتر امور است.

در حادثه انفجار نیترات آمونیوم ذخیره شده در بندر بیروت، ۱۵۰ نفر کشته و نزدیک به پنج هزار نفر هم مجروح شدند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.