به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ "حسین شهیدزاده" روز دوشنبه با اشاره به تأثیر اجرا نشدن طرح محدوده‌های "طرح ترافیک" و "کنترل آلودگی هوا" در وضعیت  آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: آلودگی هوا تابع یک متغیر نیست، بلکه تابع عواملی از جمله باد، دمای هوا، تابش نور خورشید و میزان تولید آلاینده‌های اولیه است.

وی  با بیان اینکه در تابستان به طور متوسط آلاینده اصلی "ازن" است که در کنار تابش نور خورشید و دمای بالا تولید می شود و بسته به دما و تابش نور خورشید افزایش یا کاهش می‌یابد، مسلماً اگر شرایط ثابت می‌ماند با بالا رفتن تراکم ترافیک که در مرکز شهر طی دو هفته گذشته شاهد آن بودیم، آلودگی هوا بیشتر و وضعیت بدتر می‌شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در توضیح وضعیت آلاینده ازن در هفته گذشته با اعلام اینکه چون هفته گذشته متوسط دمای هوا کمتر از دو هفته گذشته بود، کیفیت هوا بهتر شد، گفت: وقتی دما ۲ الی ۳ درجه کاهش می‌یابد، واکنش‌های شیمیایی در جو که ازن را تولید می‌کند نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند، ‌ بنابراین مقایسه صحیحی نیست که بگوییم آلودگی کمتر یا بیشتر شده و باید همه عوامل را بررسی و سپس اظهار نظر کرد.

شهیدزاده تاکید کرد: آنچه مسلم است، اینکه غلظت آلاینده ذرات معلق به واسطه لغو طرح ترافیک و تردد بیشتر خودروها در هفته گذشته افزایش یافته است که می‌تواند زنگ خطری برای شیوع بیشتر ویروس کرونا باشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تحقیقات سازمان جهانی بهداشت استناد کرد و گفت: بر اساس این تحقیقات، ویروس می‌تواند از طریق ذرات معلق منتقل شود و زمان بیشتری را در هوا بماند و به عبارتی با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق در هوا، احتمال سرایت ویروس از طریق ذرات معلق هم بالاتر می‌رود.

به طور معمول ۲ طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» یعنی زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شد و شرط ورود به این محدوده‌ها و جلوگیری از جریمه مالکان خودروها، ثبت‌نام مالک و مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» و شارژ حساب شهروندی بود.

محدوده طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و ۱۷ شهریور است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه نواب و چمران محدود می‌شود.

پس از شیوع کرونا و اجرا نشدن موقتی طرح ترافیک، بنابر تصمیم شورای ترافیک تهران ساعت اجرای این طرح‌ها کاهش یافته بود و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ اجرا می‌شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.