صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه، در ارزیابی تاثیر افشاگری‌ها بر نظام سیاسی گفت: در علوم سیاسی روشی تحت عنوان پوپولیسم وجود دارد به این ترتیب که از طریق پوپولیسم شعارهای مطرح می‌شود و رفتارهایی شکل می‌گیرد که این شعارها و رفتارها مطلوب اقشار و لایه‌های کم درآمدتر، محروم‌تر، حاشیه‌نشین در شهرها، روستاییان و اقشار و لایه‌های کمتر تحصیلکرده است.

زیباکلام در ادامه توضیح علت محبوبیت چهره‌های پوپولیست ادامه داد: طرفداران پوپولیست کاری به این ندارند که عملکرد اقتصادی احمدی‌نژاد چطور بوده و یا شرایط سیاست خارجی، میزان آزادی مطبوعات و وضعیت زندانیان سیاسی در زمان او به چه شکل بوده است. در حقیقت آن جایگاهی که چهره و شخصیت پوپولیست در دل و در قلبشان ایجاد کرده، کفایت می‌کند و در مقابل هر قدر استدلال کنید که رفتار او چگونه بوده، چیزی تغییر نمی‌کند.

زیباکلام با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: همان طور که اکثریت در اسفند ۹۸ پای صندوق نیامدند، خرداد ۱۴۰۰ هم پای صندوق نمی‌آیند. بنابراین این موقعیت خوبی برای تندروها، جبهه پایداری و برای طرفداران احمدی نژاد به وجود آورده که بتوانند، سال آینده با حداقلی از آراء قوه مجریه را بگیرند، همچنان که دیدیم قوه مقننه را هم سال گذشته گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به اینکه افرادی نظیر احمد توکلی تحت لوای دیده‌بان عدالت و با شعار فسادستیزی پا به عرصه می‌گذارند، افزود: هیچ اعتقاد، امید و باوری به کسانی که در ایران می‌گویند ما می‌خواهیم در ایران با فساد مبارزه کنیم، ندارم حالا می‌خواهد احمد توکلی باشد و یا سایر ارگان ها و نهادهایی که می‌گویند که می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.