چین و ایالات متحده در نمایش قدرت به همدیگر آزمایشهای موشکی جدیدی را انجام دادند.

به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» ارتش چین  در طی تمرین اخیر دو موشک «دانگ فنگ» ۱۶ و ۲۶ شلیک کرد. دانگ فنگ ۲۶ بردی حدود ۴۰۰۰ کیلومتر  دارد و اولین موشک بالستیک چین است که توانایی حمله به گوام، از قلمروهای ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام را دارد. دانگ فنگ ۱۶ نیز دقیقترین موشک بالستیک با برد کوتاه و متوسط ​​ارتش چین است که برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا در «اوکیناوا»  در ژاپن طراحی شده است.

«لیو یانگ» فرمانده تیپ موشکی برگزار کننده این آزمایشهای موشکی در این زمینه گفت ارتش این کشور برای نبرد در وضعیت بسیار آماده‌ای قرار دارد. گفته می‌شود که ارتش چین آزمایش واکنش اضطراری به حملات اتمی را نیز برگزار کرده است.

در همین حال، فرماندهی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که صبح سه شنبه یک موشک بالستیک غیر مسلح بین قاره ای را پرتاب کرده است. این موشک میتواند با کلاهک هسته ای جایگزین شود و با پرتاب از پایگاه در کالیفرنیا  و طی مسافت بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر از پرواز کرد در جزایر مارشال در اقیانوس آرام به هدف غیر واقعی اصابت کرد.

براساس گزارشی که توسط موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) منتشر شده است، ایالات متحده با دارا بودن ۵۸۰۰ کلاهک اتمی، بیش از هر کشور دیگر در جهان مجهز به این جنگ افزار مخرب است.

این در حالی است که یک مقام ارشد پنتاگون از تلاش ارتش ایالات متحده برای استقرار موشکهای ابرفراصوت در اقیانوس آرام و هند برای مواجهه محتمل با چین و روسیه خبر داد.

ژنرال «جیمز مک کانویل» از مقامات ارشد پنتاگون  (وزارت دفاع آمریکا) طی روزهای گذشته با اشاره به آماده شدن موشکهای برد بلند ابرفراصوت و استقرار در منطقه اقیانوس آرام و هند گفت: «می‌دانیم که به قدرت آتش دقیق با برد دور نیاز داریم. این اولویت شماره یک ماست و بنابراین در حال حاضر توانایی موشکهای ابر فراصوت را توسعه می‌دهیم، ما در آزمایشها موفق بوده‌ایم و قصد داریم موشکهایی با برد متوسط داشته باشیم که می‌توانند کشتیها را غرق کنند.»

آمریکا بارها نگرانی خود از رشد کمی وکیفی نیروی دریایی و هوایی چین را ابراز داشته است. اوائل سال جاری مقامات ارشد پنتاگون تایید کردند که در حال تلاش برای رسیدن به چین و روسیه در حوزه ساخت موشکهای ابرفراصوت هستند. چین سال ۲۰۱۹ در جریان یک رژه نظامی موشک میان برد «دانگ فنگ-۱۷» که از نوع ابر فراصوت است را رونمایی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.