رویترز گزارش داد، طبق گزارش محرمانه‌ای که از سوی پنل کارشناسی سازمان ملل در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است، چندین کشور که نامی از آنها برده نمی‌شود؛ مدعی شده‌اند که کره شمالی احتمالاً از کلاهک‌های مینیاتوری قابل حمل بر روی موشک‌های بالستیک، برخوردار است.

به ادعای این کشورها، ۶ آزمایش هسته‌ای که پیشتر از سوی کره شمالی انجام گرفته، به این کشور در توسعه کلاهک‌های هسته‌ای مینیاتوری کمک کرده است.

این در حالی است که پیونگ یانگ از سپتامبر ۲۰۱۷، هیچ آزمایش هسته‌ای انجام نداده است.

در بخشی از گزارش پنل کارشناسی سازمان ملل می‌خوانیم: برنامه هسته‌ای جمهوری دموکراتیک خلق کره همچنان ادامه دارد و این شامل تولید اورانیوم با درصد غنای بسیار بالا و ساخت راکتور آب سبک نیز هست.

این گزارش می‌افزاید: طبق برآورد یکی از اعضای سازمان ملل (که نامی از آن برده نمی‌شود)، پیونگ یانگ همچنان برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کند.

این گزارش در حالی به شورای امنیت ارائه شده است که هفته گذشته، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تاکید کرد از آنجا که به رغم فشارهای خارجی، تسلیحات هسته‌ای آینده و امنیت پیونگ یانگ را تأمین می‌کند؛ این کشور دیگر با خطر جنگ مواجه نیست.

گزارش کارشناسی سازمان ملل همچنین به نقل از یکی از کشورهای شاکی، نسبت به توانایی کره شمالی برای بازسازی سایت‌های آزمایش هسته‌ای ظرف سه ماه، ابراز نگرانی کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.