وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: روز سوم اوت «آندره رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه، ولادیمیر سماشکو سفیر بلاروس در مسکو را برای دادن توضیح درخصوص وضع و دورنمای روابط دوجانبه احضار کرد.

 در این دیدار به دستگیری اخیر 33 تبعه روسیه در بلاروس توجه خاص شد.

طرف روسی تصریح کرد که دستگیری اتباع روسی که به اتهامات واهی و بی اساس صورت گرفته است با روابط برادرانه و اتحادی میان دولت و مردم روسیه و بلاروس مطابقت ندارد.

 هفته گذشته ۳۳ تبعه روسیه در حومه مینسک دستگیر شدند که گفته می‌شود  عضو شرکت خصوص امنیتی واگنر روسیه هستند که برای پول در هر کشوری دست به عملیات نظامی یا دفاعی می‌زنند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که این افراد برای بی ثبات کردن اوضاع بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

 وی معتقد است: ۳۳ تبعه روس بازداشت شده در بلاروس، نخستین گروه از ۲۰۰ نفری هستند که برای ایجاد بی ثباتی در بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با سفیر بلاروس گفت که روسیه هیچگاه در امور داخلی بلاروس مداخله نکرده و قصد چنین کاری را در امور داخلی کشورهای دیگر بویژه بلاروس که دوست نزدیک و متحد روسیه است، ندارد.

رودنکو گفت: بر تحقیقات واقعی شرکای بلاروسی با همکاری نزدیک همکاران روسی خود در مورد این رویداد و آزادی فوری اتباع روسی اصرار داریم.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ایوان نوسکویچ رئیس کمیته پیگیری قضایی بلاروس اعلام کرد که در خصوص اتباع روس بازداشت شده هنوز تصمیم گیری نشده است. 

مساله بازداشت ۳۳ تبعه روسی در بلاروس موجب بروز تنش های شدید و سردی روابط روسیه و بلاروس کشوری که در بین کشورهای همسود نزدیک ترین روابط با مسکو را دارد، شده است. 

بلاروس در پی دستگیری این افراد، نخست سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد.

دمیتری مزنتسف سفیر روسیه در مینسک روز  پنجشنبه به وزارت امور خارجه بلاروس احضار شد و در مورد دستگیری ۳۳ شبه نظامی روس با طرف بلاروسی گفت وگو کرد. 

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز با بیان اینکه اتباع روس بازداشت شده در بلاروس هیچ اقدام خلاف قانون نکرده اند، خواستار آزادی فوری آنها شد.

 دمیتری پسکوف روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: ما امیدواریم ۳۳ تبعه روسیه که در بلاروس بازداشت شده اند، در آینده نزدیک آزاد شوند.  تاکنون اطلاعاتی که بازداشت اتباع روسی در بلاروس را توجیه کند، ارائه نشده است. 

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای دولت بلاروس را از تشنج آفرینی پیرامون اتباع روس دستگیر شده در این کشور برحذر داشت.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه خود گفته است: تعبیر طرف بلاروسی از موضوع دستگیری ۳۳ تبعه روسی در مینسک قابل انتقاد است. 

در بیانیه آمده است: امروز ما اطلاع داریم که گروه شهروندان روس (دستگیر شده در حومه مینسک) قصد عبور ترانزیتی از مینسک به استانبول را داشت و آنان تمام مدارک لازم ازجمله بلیت هواپیما را در اختیار داشتند. 

در بخش دیگر بیانیه روسیه با بیان اینکه بدون فوت وقت باید امکان ملاقات کارکنان بخش کنسولی سفارت روسیه با اتباع روس فراهم شود، آمده است: باید از تنش افرینی غیرضروری بویژه در دوره انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس و به هیجان آوردن احساسات پرهیز کرد. 

 وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه برای رویکرد سنجیده طرف بلاروسی در این مساله و همکاری با طرف روسی برای رفع ابهامات ابراز امیدواری شده است. 

بلاروس انتخابات ریاست جمهوری را در ۹ آگوست ( ۱۹ مرداد) برگزار می کند. الکساندر لوکاشنکو، ۶۶ ساله، که از سال ۱۹۹۴ میلادی بر این کشور حکومت می کند، می خواهد در قدرت بماند، اما انتخابات جدید با انتخابات قبلی متفاوت است. براساس گزارش رسانه ها و منابع خبری  هواداران لوکاشنکو رو به کاهش و مخالفت با ریاست جمهوری وی همچنان رو به افزایش است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.