علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مورد ضرورت‌های طرح‌های موسوم به فرزندآوری و تسهیل ازدواج جوانان گفت: بحث فرزندآوری یکی از استراتژی‌های نظام است. این بحث مخصوصا مورد تأکید رهبری هم بوده است.

 

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «مجلس یازدهم حتما در این زمینه ورود خواهد کرد» گفت: این ماجرا در حال حاضر دنبال نشده است. نمایندگان پیشنهاد مشخصی در این خصوص نداشته و اولویت‌های دیگری دارند. کمیسیون اجتماعی باید طی همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس در آینده طرحی مشخص در این ماجرا مطرح کنند. اصراری به سریع و احساسی عمل کردن نداریم.

 

بابایی افزود: ما باید همه فرصت‌ها و تهدیدهای این موضوع را بررسی کنیم. آمایش سرزمینی و ساختارهای اقتصادی از موضوعات مهم این ماجرا است. ما باید موانع پیشرو را جدی بگیریم. اقدامات حمایتی غیرشعاری می‌تواند در زمینه تسهیل ازدواج و فرزندآوری مهم واقع شود. نگاه به این ماجرا باید واقعی باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه «در حوزه فرهنگسازی فرزندآوری برنامه نداریم» گفت: موانع ضدفرهنگی در این ماجرا مانع اصلی است که کمیسیون اجتماعی می‌تواند کمک کند. ما در زمینه تسهیل ازدواج جوانان به اجرایی شدن قانون‌های قبلی مصر هستیم؛ قانون وجود دارد، اگر دولت به مبانی نظری ازدواج معتقد باشد باید در این زمینه تلاش کند. ما نیز به نظارت در این زمینه جدی هستیم.

 

بابایی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند که بار مالی قانون پیش‌بینی نشده است. قانون‌های سابق در زمینه ازدواج جوانان، لایحه دولت بوده است. پس بحثی در آن نیست. دولت و وزارت جوانان به حمایت سالانه از این ماجرا متعهد هستند. تسهیلات بانکی در این زمینه باید متناسب با تورم باشد. ودیعه مسکن، در این زمینه خیلی مهم است. اگر این ماجرا از ۱۰ سال قبل اجرایی می شد، اتفاقات بهتری در زمینه ازدواج می‌افتاد.

 

وی در پایان گفت: جمعیت ما به سمت پیری می‌رود. یکی از نگرانی‌های رهبری در چند سال اخیر همین بوده است. ایران منطقه مهمی است و در شرایطی خاص قرار دارد. دفاع از کیان ملی در گرو منطقی بودن و کافی بودن جمعیت ماست. ما باید افزایش جمعیت را با توجه به آمایش سرزمینی پیش ببریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.