در گفت وگوی روزنامه ایران با ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور می خوانیم: برگزاری کنکور دانشگاه‌ها حالا دیگر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است. درست از همان روزهایی که ویروس کرونا وارد کشور شد مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردند که مهم‌ترین موضوع آنها بحث سلامت داوطلبان آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها است. البته در مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بارها تأکید شد که به‌خاطر سلامت جان داوطلبان و شرایط حساس کشور آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها با تأخیر برگزار شود و در نهایت هم در چند مرحله برگزاری آزمون دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه‌ها با تأخیر مواجه شد تا اینکه پنجشنبه گذشته آزمون دکتری بعد از چهار بار به تعویق افتادن برگزار شد و مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام کردند که سازمان سنجش توانسته پروتکل‌های بهداشتی را بخوبی رعایت کند. با این همه کمتر از چهار روز دیگر کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و دو هفته دیگر هم زمان برگزاری کنکور سراسری دانشگاه‌ها است اما از مجلس شورای اسلامی خبرهایی از تعویق مجدد این آزمون به گوش می رسد.

اظهارنظرهایی که به‌گفته مسئولان برگزارکننده این آزمون‌ها ثمری جز سردرگمی بیش از پیش و استرس دوچندان داوطلبان ندارد. آن‌طور که مسئولان سازمان سنجش اعلام کرده‌اند، اظهارنظرهای روزانه مسئولانی که کمترین ارتباط را با کنکور دارند، هشتگ‌سازی در شبکه‌های اجتماعی مختلف، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی مورد نظر جوانان داوطلب کنکور، هیجان‌های کاذب برای تعویق یا تغییر زمان مجدد، همگی نتیجه‌ای جز ایجاد استرس برای داوطلبان نتیجه دیگری ندارند. آن هم در شرایطی که کنکور به‌خودی خود استرس‌زا است. با این حال دیروز در مجلس شورای اسلامی هم موضوع برگزاری کنکور مطرح شد. رئیس مجلس در این باره اظهار داشت: «نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم. به‌نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش‌آموزان، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذیربط پیگیری کنند.»

درباره کنکور کارشناسی صحبت کنیم

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با «ایران» درباره برخی اظهار نظرها درباره کنکور می‌گوید: این مباحث بیشتر داوطلبان را دچار استرس می‌کند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و سازمان سنجش برگزارکننده آزمون‌ها است. طبیعتاً سازمان سنجش بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه‌های خود را در خصوص آزمون‌ها پیش خواهد برد. نمی‌شود غیرکارشناسی درباره کنکور اظهار نظر کرد. اگر قرار باشد تاریخ برگزاری آزمون‌ها تغییر کند، ستاد در این باره تصمیم می‌گیرد و ما نیز به آن عمل خواهیم کرد؛ ضمن اینکه تاکنون نیز تمامی تاریخ‌های برگزاری آزمون‌ها بر اساس تصمیمات ستاد برگزار شده است. ابراهیم خدایی درباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون دکتری می‌افزاید: حوزه‌های امتحانی تمامی پروتکل‌های بهداشتی ما را رعایت کردند اینکه گفته می‌شود داوطلبان ماسک نداشتند حرف صحیحی نیست. امتحان چهار ساعت است و ممکن است داوطلبی برای نوشیدن آب ماسک را برداشته باشد ماسک برای داوطلبان اجباری بود و برای ۳۰ درصد از داوطلبان ماسک پیش‌بینی کرده بودیم.

او تأکید می‌کند: ما از داوطلبان کنکور دکتری نظرسنجی کرده‌ایم که آیا از تمهیدات بهداشتی کنکور راضی هستید یا خیر. بیش از ۸۵ درصد رضایت داشتند. مسئول نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بود و یک نماینده بهداشت هم در حوزه‌ها مستقر بود. طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت به سازمان سنجش نمره قبولی دادند و البته مواردی بود که تذکر دادند. رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این سؤال که اگر کنکور برگزار نشود سرنوشت داوطلبان چه می‌شود می‌گوید: از مسئولان می‌خواهم که در باره برگزاری کنکور در تمامی مقاطع کارشناسی صحبت کنند اگر کنکور برگزار نشود یک گسست علمی در کشور داریم. بخشی از پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بدون آزمون امکان پذیر نیست و جایگزینی هم برای کنکور نداریم. البته یکسری از وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها براساس نیاز سنجی نیروی انسانی خود، دانشجو پذیرش می‌کنند. همچنین برخی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بسیار پر طرفدار بوده و رقابت در بین رشته‌هایی نظیر رشته‌های علوم پزشکی بسیار سنگین است و داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های بزرگ رقابت می‌کنند. بنابراین با توجه به تقاضای زیاد، تراکم و پراکندگی نمرات نمی‌توانیم پذیرفته شدگان این دانشگاه‌ها را تفکیک کنیم و فعلاً بجز آزمون نمی‌توانیم راهکاری برای پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

به‌گفته خدایی، ظرفیت دانشگاه‌ها محدود است همچنین ما نمی‌توانیم به داوطلبی که یک سال زحمت کشیده و درس خوانده بگوییم امسال کنکور ندهید، سال دیگر کنکور برگزار خواهد شد. حق داوطلبان تضییع می‌شود.

خدایی در ادامه می‌گوید: کنکور بیشتر یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده و صدای کنکور بیشتر شنیده می‌شود و برخی علاقه دارند که اظهارنظر کنند و برخی هم می‌خواهند فالوور جمع کنند. اما بحث مجلس جدا است. نمی‌دانم اگر مجلس تصویب کند که کنکور لغو شود مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا چه می‌شود. سازوکار آن چه خواهد بود. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه فعلاً جایگزینی برای پذیرش داوطلبان در رشته‌های پر متقاضی نظیر رشته‌های پزشکی وجود ندارد و پرطرفدارها حذف شدنی نیستند، می‌گوید: در حال حاضر تعداد ۹۱۲ هزار نفر از داوطلبان براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرش می‌شوند که بیش از ۲۰ درصد این ظرفیت برای دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.