دکتر سعید نمکی در نشست ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان برای بررسی برگزاری آزمون‌های سراسری برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه تمام نمایندگان مجلس در قبال مردم کشور، مسئول هستند اما باری که بر دوش بنده به‌عنوان سرباز کوچک نظام در عرصه سلامت، سنگینی می‌کند، قابل قیاس با هیچ مسئولیتی در این سرزمین نیست.

شرمسار نیروهای بهداشتی و درمانی هستم

نمکی افزود: مسئولیت سنگین بنده به سه دلیل عمده قابل مقایسه با دیگران نیست؛ اول اینکه بنده به‌شدت شرمسار نیروهای بهداشتی و درمانی هستم که ۶ ماه شبانه‌روز به مردم و بیماران خدمت می‌کنند و تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها مبتلا و شهید شده‌اند و لحظه‌ای تخت بیماران را ترک نکرده‌اند و زمانی که همه از بیماری فرار کردند، آن‌ها پای کار ایستادند و به‌شدت شرمسار یکایک آن‌ها هستم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به همکارانم در هیئت دولت گفتم که وقتی ساعت ۲ بامداد اکسیژن بیمارستان توحید سنندج، اُفت می‌کند، کسی با هیچ وزیری به‌جز وزیر بهداشت تماس نمی‌گیرد یا اگر گردشگری برود و منطقه اورامانات را آلوده کند، امکان ندارد که کسی ساعت ۳ بامداد برای بیمارستان کامیاران یا بیمارستان‌های سنندج با وزیر گردشگری تماس بگیرد بلکه وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد یا ورزشکاران جوان وقتی مبتلا شدند، وزیر بهداشت باید داروی ضدویروس مورد نیاز را تهیه کند.

مقام معظم رهبری الگوی کاملی از رهبری سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در دنیا بروز دادند

نمکی تأکید کرد: دومین دلیل مسئولیت سنگین بنده، مسئولیتی است که در قبال یکی از بزرگ‌مردان تاریخ کشور یعنی مقام معظم رهبری دارم؛ بارها عرض کردم که شرمنده این مرد بزرگ و قدردان بزرگ‌منشی و بزرگواری ایشان هستم. ایشان الگوی کاملی از رهبری سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در دنیا بروز دادند و برای کوچک‌ترین مسائل درون بیت، هم محبت و مصلحت‌اندیشی می‌کنند که چقدر با پروتکل‌های بهداشتی، منطبق است.

وی اضافه کرد: اگر مقام معظم رهبری احساس کنند که کوچک‌ترین موردی ممکن است باعث شکسته شدن پروتکلی شود، پیشگام می‌شوند تا مبادا خدای ناکرده موجب رنجش یک شهروند ایرانی شود و من باید به ایشان با این همه اعتمادی که کردند، جواب بدهم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سومین دلیل مسئولیت سنگین بنده این است که روز قیامت باید در محضر الهی، پاسخگو باشم.

هیچ‌چیزی برای ما راحت‌تر از تعطیلی همه امور نیست

نمکی یادآور شد: برای وزیر بهداشت در شرایط کنونی بیماری، هیچ‌چیزی راحت از تعطیلی همه امور نیست؛ بنده در سه‌گانه مصلحت، اقتصاد و سلامت، در مقابل مصلحت و اقتصاد زانو زدم که پروتکل‌هایی تدوین کنم که امور کشور به‌گونه‌ای بچرخد که در تحریم‌ها، کمترین فشار به بخش اقتصاد وارد شود؛ همان زمان که تعداد مرگ‌ومیر روزانه کرونا در کشور به حدود ۳۰ نفر رسیده بود، به سمت تک رقمی شدن می‌رفتیم اما برای ما کاملاً واضح بود که هر نوع بازگشایی، ممکن است تبعاتی داشته باشد.

پروتکل، زره فولادی در مقابل بیماری کرونا نیست

وی گفت: پروتکل، زره فولادی در مقابل بیماری کرونا نیست؛ تهیه و ابلاغ پروتکل‌ها به معنی ختم به خیر شدن همه امور نیست؛ چنین چیزی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد بلکه با نوشتن و ابلاغ پروتکل‌ها، می‌خواهیم موارد بیماری را به حداقل برسانیم. برای وزیر بهداشت، بهترین مکانیزم این است که آمد و شد نباشد و کنکور برگزار نشود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر فقط بیماری کرونا را مدیریت نمی‌کنیم بلکه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با کرونا را هم باید در نظر بگیریم؛ در هفته‌های پیش که در خصوص برگزاری آزمون دکترا جلساتی با وزارت علوم و سازمان سنجش داشتیم، گفتیم که تیم ما به‌عنوان ناظر بهداشتی برای اجرای پروتکل‌ها باید آماده باشند.

نمکی افزود: معتقدم بین کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکترا تفاوت وجود دارد؛ ۳۲ سال است که معلم دانشکده پزشکی هستم و تعداد زیادی دانشجو و رزیدنت تربیت‌کرده‌ام اما در هیچ کجای دنیا برای تحصیلات تکمیلی، آسان نمی‌گیرند و حتماً با پروتکل‌ها، آزمون‌ها و مکانیزم خاصی، دانشجویان را می‌پذیرند.

نظارت ۵۴۰ ناظر بهداشتی در کنکور دکتری

وی خاطرنشان کرد: در مورد کنکور دکترا چون تعداد داوطلبان کمتر از سراسری و کارشناسی ارشد بود، با دوستان اتمام حجت کردیم که اگر این آزمون درست و منطبق با پروتکل‌ها اجرا نشود از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، جلوگیری خواهیم کرد؛ آنچه که بررسی کردیم با حضور ۵۴۰ ناظر بهداشتی در حوزه‌های امتحانی در کنکور دکترا، شاید تنها ۷ تا ۸ مورد مشاهده کردم که منطبق با پروتکل‌ها نبود و این خیلی ارزنده بود.

آزمون دکترا با حداقل نقص برگزار شد

وزیر بهداشت افزود: داوطلبان، هرکدام از خانواده‌هایی با فرهنگ و نوعی از اندیشه برای کنکور حاضر می‌شوند؛ ممکن است خانواده‌ای به قدری سخت‌گیری کند که فرزندش پروتکل‌ها را کاملاً رعایت کند یا داوطلبی از خانواده‌ای باشد که در زندگی روزمره نیز خیلی از پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند؛ آزمون دکترا از دید بنده به‌عنوان مسئول سلامت کشور، با حداقل نقص برگزار شد و اگر بتوانیم اجرای پروتکل‌ها را برای کنکور کارشناسی ارشد تشدید کنیم، تردید ندارم که این آزمون هم می‌تواند با کمترین نارسایی برگزار شود.

نمکی گفت: برای وزیر بهداشت، بهترین حالت، تعطیل کردن همه امور است چون به نفع نظام سلامت است؛ اگر بین صدها هزار نفر داوطلب کنکور ۱۰ نفر هم گرفتار بیماری شوند، بار اضافی بر نظام سلامت، تحمیل می‌شود اما کنکور دکترا با کمترین نقص در پروتکل‌ها برگزار شد اما تیم برگزارکننده و ناظر کنکور دکترا ضعف داشتند که برگزاری مناسب این آزمون را به نحو مطلوبی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

کنکور سراسری سوهان روح مردم است

وی یادآور شد: کنکور سراسری مشکلی است که فقط به جسم فرزندان مردم در مورد کرونا لطمه نمی‌زند بلکه سال‌ها سوهان روح مردم کشور بوده است، زمانی که در سازمان برنامه‌وبودجه مسئولیت داشتم، در حکمی به دکتر گرایی‌نژاد از کارشناسان قدیمی این سازمان ، مأموریت دادم که تمام تلاش خود را در خصوص حذف کنکور به کار بگیرد؛ چه مصیبتی برای خانواده‌ها هرسال وجود دارد که کلاس‌های کنکور و رفت‌وآمدها را باید تحمل کنند.

هزینه‌هایی که کلاس‌های کنکور بر خانوار تحمیل می‌کند

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سال ۹۵ که در سازمان برنامه و بودجه بودم، برآورد کردیم که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سبد خانوار، برای کلاس‌های کنکور، هزینه می‌شود و این بحث جدی است و سال‌هاست که سوهان روح مردم است؛ کشاورز زاده و کارگرزاده‌ای که نمی‌تواند هزینه‌های کلاس‌های کنکور را پرداخت کند، حسرت آن را می‌خورد و بهداشت روان او فرسوده می‌شود.

آمادگی نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها در آزمون‌ها را داریم

نمکی تأکید کرد: یکی از نمایندگان گفت که آیا وزارت بهداشت برگزاری کنکور سراسری امسال را تضمین می‌کند؟ خیر. برای هیچ‌کدام از آزمون‌ها نمی‌توانیم تضمین کنیم که پروتکل‌ها، کاملاً رعایت شود اما می‌توانیم حداکثر نظارت را داشته باشیم. اگر مجلس و ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم برگزاری کنکور سراسری داشته باشند، آمادگی نظارت بیشتر بر اجرای پروتکل‌ها را داریم اما این بدان معنی نیست که کوچک‌ترین عارضه‌ای اتفاق نیفتد.

وی گفت: تمام فرزندان این سرزمین، فرزندان ما هستند. امسال فرزند بنده نیز یکی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد است و بنده هم پدر هستم و برای فرزندم، دلهره دارم. ضمن اینکه فرزند من از VIP استفاده نمی‌کند کما اینکه هنوز کسی ندیده پدرش از پاویون فرودگاه، سوار هواپیما شود.

وزیر بهداشت گفت: تقاضای ما این است که کنکور کارشناسی ارشد به دلیل نیاز نظام سلامت به رزیدنت و نیروهای بهداشتی و درمانی جوان حتماً برگزار شود و اگر رزیدنت پذیرش نشود، در بخش‌های آموزش عالی، تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دچار مشکل می‌شویم و هیچ کجای دنیا بین دوره‌های آموزش عالی به‌ویژه در تحصیلات تکمیلی، گسست ایجاد نمی‌کنند چون آن‌ها سرمایه‌های ملی هستند که باید به بازار کار و تحقیقات بروند.

کرونا، پیچیده‌ترین ویروس دنیا

نمکی اظهار داشت: ویروس کرونا مطلقاً قابل پیش‌بینی نیست و هر کس در جهان ادعا کند که این ویروس را به‌طور کامل می‌شناسد، از جهالت است نه دانشمندی او، چون این ویروس پیچیده‌ترین ویروسی است که تاکنون در جهان وجود داشته است. زمانی که مرگ‌ومیر روزانه حدود ۳۰ نفر بود به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و مرگ سه‌رقمی در هفته‌ها و ماه‌های آینده را به ایشان گفتم. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در فصل پاییز، احتمال هم‌زمانی آنفلوانزا و کرونا، بیش از ۸۰ درصد است.

به تعویق انداختن کنکور به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست

وی خاطرنشان کرد: باوجود احتمال سخت بودن شرایط فصل پاییز پس یا نباید کنکور سراسری را برگزار کنیم یا به تعویق انداختن آن به امید روزهای بهتر، کار درستی نیست و باید آن را برگزار کنیم؛ از سویی بلاتکلیفی، داوطلبان کنکور سراسری را دچار اضطراب می‌کند و طولانی شدن اضطراب، ضعف سیستم ایمنی بدن و گرفتار شدن به کرونا را در پی خواهد داشت و باید زودتر تصمیمی در مورد برگزاری کنکور سراسری بگیریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در کنکور دکترا، پروتکل‌های بهداشتی با درصد قابل قبولی اجرا شد آن هم در شرایطی که داوطلبان از محیط‌های متعدد اجتماعی در جلسه آزمون شرکت می‌کنند و هرکدام از آن‌ها را با اسکورت یا از قرنطینه نمی‌آوریم. کنکور دکترا از نظر ما، تستی برای برگزارکنندگان و ناظران بهداشتی بود که آیا می‌توانیم کنکور کارشناسی ارشد را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم یا خیر؟ از دید بنده، با تمهیدات بیشتر و تقویت تعداد ناظران بهداشتی و مجریان، می‌توانیم کنکور کارشناسی ارشد را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، پک‌های بهداشتی پیش‌بینی کنیم. اگر حتی یک جوان دچار بیماری شود و در بخش ICU بستری شود، غیر از ناراحتی و رنجش برای خانواده و ما، باعث زحمت بیشتر کادر درمانی می‌شود. در مورد کنکور کارشناسی ارشد اگر دوستان تصور می‌کنند که تعویق آزمون برای فراهم شدن فضای بهتر در کشور از نظر بیماری به مصلحت است، خطا است و بنده چنین پیش‌بینی از آینده بیماری ندارم و هیچ عقل سلیمی این را نمی‌گوید اما می‌توانیم با تشدید تمهیدات، کنکور کارشناسی ارشد را برگزار کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر در مورد کنکور سراسری، تمهیدات تازه‌ای نیندیشیم، نشان داده‌ایم که نمی‌توانیم آن را برگزار کنیم. حذف کنکور به مرداد و شهریور نمی‌رسد و سال‌ها است که طنابی به حلق آموزش کشور بسته‌ایم اما باید گره‌های این طناب را بازکنیم و با وفاق ملی، باید یکبار برای همیشه مشکل کنکور را حل کرد.

نمکی خاطرنشان کرد: باید برای برگزاری کنکور سراسری، از فضای باز و ورزشگاه‌ها استفاده، تلفن و اینترنت را در زمان برگزاری آزمون قطع و پک‌های بهداشتی برای داوطلبان به مقدار کافی پیش‌بینی کنیم اما نمی‌توانیم با تردید با جان فرزندان مردم بازی کنیم چون جان آن‌ها از سر راه نیامده و پدران و مادران، سال‌ها مراقبت کرده‌اند و هرکدام از این فرزندان در آینده می‌توانند یکی از دانشمندان گره‌گشای کشور باشند و این‌ها سرمایه‌های اجتماعی ایران هستند.

وی اضافه کرد: در مورد برگزاری کنکور سراسری، مردد هستم و هیچ‌گاه هم این‌قدر محکم نگفته‌ام به‌عنوان متولی سلامت کشور اگر در آخرین لحظات احساس کنم که سلامت داوطلبان به مخاطره می‌افتد، ایستادگی می‌کنم و تصمیمم را صریح اعلام می‌کنم.

چهار مرحله حیاتی در کنکور

وزیر بهداشت در پایان گفت: برای کنکور سراسری باید چهار مرحله حیاتی یعنی زمان قبل از ورود داوطلبان به حوزه‌های امتحانی، زمانی که خانواده‌ها پشت در حوزه‌ها حضور دارند، زمان برگزاری آزمون و زمان ترک داوطلبان را مدیریت کنیم؛ پیشنهاد بنده این است که سازوکار مدیریت برگزاری کنکور سراسری بازتعریف شود و جلسه کارشناسی مبسوط‌تری در این زمینه فردا برگزار شود چون هیچ‌کس راضی به لطمه وارد شدن به مردم نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.