او دیروز هم در صحن گفته که نگران رعایت‌نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری است. قالیباف با اشاره به اینکه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشده، گفته که به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌ترشدن هوا که امکان استفاده از ماسک به‌مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.

اصولا موضوعی که قالیباف به‌عنوان نماینده مجلس به آن پرداخته، در حوزه اختیارات مجلس نیست و این نهاد حق تصمیم‌گیری یا حتی توصیه درباره زمان برگزاری کنکور یا به‌تعویق‌افتادن آن را ندارد. این موضوعی است که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. چند روز پیش هم تعدادی از نمایندگان تهران راهی خوزستان شده بودند تا ماجرای تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه را پیگیری کنند؛ کاری که مربوط به حوزه نمایندگی نمایندگان خوزستان است و نوعی تداخل یا دخالت در حوزه نمایندگی محسوب می‌شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه موکلان نمایندگان تهران نیستند. درست مانند این است که نمایندگان خوزستان در ماجرایی پیگیر شکایت مردم تهران از یک موضوع شوند.

نمایندگی یک شأن ملی و یک شأن محلی دارد، در امور ملی مانند طرح‌ها و لوایحی که مصوب می‌شود، نمایندگان موظف‌اند ملی بیندیشند، اما چندان عرف نیست که نمایندگان یک منطقه پیگیر مسائل مردم یک منطقه دیگر باشند. مردمی که برای حل مشکلاتشان احتمالا به افرادی دیگر رأی داده‌اند. در این سفر هیچ‌یک از نمایندگان حوزه انتخابیه حضور نداشته‌اند. خضریان، موسوی و نادری هر سه نماینده تهران هستند که دوتای اولی احتمالا به‌واسطه شأن عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ به هفت‌تپه رفته‌اند. درهمین سفر بود که احمد نادری نیم‌ساعت بیشتر نتوانست شرایط آب‌وهوایی خوزستان را که این روزها بسیار گرم و مرطوب است، تحمل کند و بدحال شد. چندی قبل هم نمایندگان برای تغییر نام فرودگاه مهرآباد به شهید سلیمانی فوریت تعیین کرده بودند؛ اقدامی که حتی صدای اصولگرایان حامی‌شان در بیرون مجلس را هم درآورده بود، هم بابت فوریت برای طرحی که فوری نبود هم ورود به حوزه کاری شورای شهر تهران. تغییر نام مکان‌های شهری بر عهده شورای همان شهر است نه مجلس.

برخی رفتارهای فردی نمایندگان هم در نوع خود عجیب بوده و حتی دستمایه طنز شده است؛ برای نمونه چندی قبل یکی از زنان نماینده، تولد فرزند سوم یک نماینده دیگر را تبریک گفته بود، اما ادبیات این تبریک به‌قدری عجیب و خارج از عرف بود که حتی از سوی خود اصولگرایان هم به‌شدت نقد شد. تاجایی‌که عزت‌الله ضرغامی هم نوشت که: «زایمان یک نماینده وظیفه‌شناس، نیاز به تبریک به مقام معظم رهبری و همه ملت شریف ایران ندارد! درمورد موانع ازدواج و فرزندآوری، حرف‌هایی دارم که در صورت نیاز، در اختیار مجلس انقلابی قرار خواهم داد. کشور به‌سرعت به سمت پیری می‌رود و هنوز هیچ اقدام عملی‌ای برای مقابله با آن انجام نشده است».

مجلس یازدهم در این سه‌ ماهه کاری‌اش طرح‌های شتاب‌زده‌ای را در دستورکار قرار داده است. مانند توزیع قیر رایگان که انتقادهای کارشناسی فراوانی را به‌واسطه ماهیت فسادخیز و رانتی‌اش سبب شده است یا طرح شش‌ساله مسکن که بیشتر بوی پروپاگاندا دارد. یک کارشناس گفته بود منابع کشور در طرح مسکن مهر سوخت شد، حالا عده‌ای به‌دنبال ادامه‌دادن آن هستند.از جمله دیگر ایده‌های شتاب‌زده و هیجانی اصولگرایان مجلس یازدهم تا اینجای کار طرح سؤال از حسن روحانی و استیضاح او بوده که به‌سرعت هم از هر دو عقب‌نشینی کردند!

یا یک نماینده پیشنهاد داده بود که برای قوی‌ترشدن امر نظارت مجلس باید معاونان پارلمانی را مجلس انتخاب کند، چیزی که جزء اختیارات وزارتخانه‌های دولت است که خودشان معاون پارلمانی‌شان را انتخاب کنند نه اینکه از سوی مجلس برایشان انتخاب شود. این پیشنهاد باعث شد که قالیباف به این نماینده تذکر بدهد که نیازمند تغییر آیین‌نامه مجلس است، آن‌هم درصورتی‌که با آیین‌نامه ساختار قوه مجریه تداخل پیدا نکنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.