به گزارش سایت شبکه سومریه نیوز، دفتر آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در پاسخ به استفتای شهروندان عراقی درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در سایه شیوع کرونا تأکید کرد: شیوه‌های مختلفی برای ابراز حزن و اندوه نسبت به این مناسبت دردآور و همدردی با پیامبر اسلام (ع) و اهل بیت مطهر ایشان وجود دارد که عبارتند ‌از:

۱ ـ افزایش پخش مستقیم مجالس حسینی از طریق تلویزیون و اینترنت. به همین منظور مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی باید با خطیبان برجسته و مدّاحان توانا در این زمینه هماهنگ باشند و مؤمنان را تشویق کنند تا در محل سکونتشان و مکان‌هایی مانند آن، به این عزاداری‌ها گوش فرا دهند.

۲ ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعات‌ معینی از شب یا روز؛ طوری که حضور در این مجالس تنها مختص افراد خانواده و کسانی که با آنها در رفت‌وآمد هستند، باشد و به برخی از مجالس عزاداری حسینی، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای یا در فضاهای اینترنتی پخش می‌شود، گوش بدهند. اما درباره مجالس عمومی باید بگوییم که همه به ضوابط بهداشتی پایبند باشند؛ فاصله اجتماعی بین حاضران رعایت شود و از ماسک‌های بهداشتی و لوازم دیگر پیشگیری از گسترش ویروس کرونا استفاده کنند. همچنین باید به تعداد مجاز حاضران طبق ضوابطی که طرف‌های ذی‌ربط تعیین می کنند، اکتفا شود و این مسأله با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز و با توجه به به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، متفاوت است.

۳ ـ توزیع گسترده نمادهای عاشورایی از طریق برافراشتن پرچم‌ها و پلاکاردهای سیاه در میادین‌، خیابان‌ها، کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی با رعایت عدم نقض حرمت املاک خصوصی و مانند آن و همچنین رعایت قوانین جاری کشور. همچنین بهتر است که روی این نمادها، بخش‌هایی از سخنان حضرت امام حسین (ع) در نهضت بزرگ اصلاح‌طلبانه ایشان و شاهکارهای اشعار و متون درباره فاجعه کربلا ذکر شود. اما غذاهایی که طبق رسم و رسوم به این مناسبت توزیع می‌شود باید در روند تهیه و توزیع آن شروط بهداشتی رعایت شود؛ هرچند که برای جلوگیری از تجمع هنگام توزیع ناگزیر به توزیع غذاهای غذاهای خشک و رساندن آن به خانه مؤمنان باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.