محمدباقر نوبخت ظهر امروز (۶ مردادماه) در جریان بازدید و دیدار با کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، اظهار کرد: وقتی از سازمان برنامه و بودجه سخن به میان می‌آید، هدف فقط ساختمان‌ها و سازمان‌های موجود در تهران نیست، بلکه همه سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان را شامل می‌شود که بر اساس قانون راهبری و رصد توسعه کشور را بر عهده دارد.

وی شرایط موجود در کشور را یکی از کمتکرارترین وضعیت‌ها دانست و افزود: در حال حاضر کشور درگیر یک تحریم ظالمانه، بسیار خشن و بی‌رحم است و همان عینیتی که در برابر دیدگان جهانی یک پلیس آمریکایی زانوی خود را بر گلوی یک انسان می‌گذارد و آنقدر می‌فشارد تا نفسش بند بیاید، همین مسئله نماد رژیم آمریکا است و با تک‌تک کشورهایی که به دنبال دفاع از حقوق خود است، این‌گونه رفتار می‌کند و اکنون دو سال متوالی است که این زانوی خشن و ناپاک بر روی گلوی اقتصاد ایران قرار داده شده است.

این مسئول با اشاره به منابع درآمدی کشور، ادامه داد: ایران نیز همانند سایر کشورها نیازمند صادرات و واردات است؛ به‌ طوری که هر ساله به طور متوسط حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات به کشور انجام می‌شود و صادرات کشور نیز از دو محل تامین می‌شود که مورد اول نفت است تامین‌کننده منابع دولتی بوده و با این تحریم‌ها تلاش شد تا ایران منابعی نداشته باشد که بتواند دارو وارد کند و این در حالی است که سال گذشته ایران ناگریز به واردات دارو به ارزش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود. همچنین سال گذشته برای واردات کالاهای اساسی ۱۵ میلیارد دلار ارز پرداخت شد.

نوبخت با بیان اینکه اگر درآمد ارزی به ویژه برای صادرکنندگان غیرنفتی که پولشان برای خودشان است ولی برای چرخش اقتصاد نیاز ضروری است، با چالش‌هایی مواجه شود، اداره کشور با مشکل مواجه خواهد شد، تصریح کرد: وضع تحریم‌ها با این هدف بود که آستانه تحمل مردم به پایین بیاید و آنچه که نسبت به اعتراضات مردم ایران پس از وضع تحریم‌ها پیش‌بینی شده بود، حال دامن کشور آمریکا را گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه سازمانی است که باید راس هر ماه حقوق پرداخت کند و به فاصله‌های ۱۰ روزه بسته‌های حمایتی را به حساب خانوارها واریز کند و در دهه دوم ماه یارانه‌ها پرداخت می‌شود، به طوری که در مجموع ماهانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند. همچنین ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه و ۳۰ هزار میلیارد تومان حقوق به کارمندان دولت پرداخت می‌کند و اگر یک روز پرداخت‌ها به تعویق بیافتد، دشمن منتظر است تا اعلام کند که بگوید نظام جمهوری اسلامی با ناتوانی از پرداخت تعهدات و  حقوق‌ها عاجز شده و منابعش تقلیل یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کاهش منابع پس از تحریم‌ها، گفت: مقادیر کم با توجه به اولویت‌بندی‌ها مدیریت و توزیع می‌شود. در حال حاضر ۲ میلیون نفر در طرح‌های عمرانی کشور شاغل هستند و منابع به میزان لازم به این طرح‌ها می‌رسد و طرحی نیست که به خاطر کمبود منابع کارگران خود را اخراج کند. همچنین خط دوم راه‌آهن زنجان در پایان سال افتتاح خواهد شد و این افتتاح‌های ریلی ادامه‌دار خواهد بود؛ به طوری که خط آهن از همدان به سنندج و از بستان‌آباد به سمت تبریز در حال توسعه است و در جنوب کشور نیز خط آهن از چابهار به سمت زاهدان می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که در کشور وجود دارد، سال گذشته در فصل دهم بودجه ۵۰ درصد افزایش به انجام رسید و ۵۰ درصد حقوق کارمندان بالا رفت و ۱۵ درصد نیز در فروردین‌ماه افزایش به مرحله اجرا رسید و در حال حاضر رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا شده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز از اول مهرماه به مرحله اجرا خواهد رسید و پاداش بازنشستگی‌ها تا پایان ماه آتی واریز خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.