طی روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر ثبت سندی برای بخشی از قله دماوند به عنوان موقوفه در فضای مجازی دست به دست شد تا اینکه در دو روز اخیر برخی رسانه‌ها هم به انتشار این خبر پرداخته بودند.

ماجرا از این قرار است که طبق این سند قسمتی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه درآمده و این کوه که از املاک عمومی و منابع طبیعی کشور است، مالکیتش به عنوان یک موقوفه به اوقاف واگذار خواهد شد.

پس از انتشار این خبر سازمان اوقاف و امور خیریه واکنش نشان داد و ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد موقوفه‌ای که در این منطقه وجود دارد، مربوط به کوه دماوند نیست و برخی زمین‌های اطراف قریه‌ای با نام ملار را شامل می‌شود.

سازمان اوقاف و امور خیریه در بیانیه‌ای خبر اخذ سند وقفی برای بخشی از کوه دماوند را قویاً تکذیب کرد.

در بیانیه این سازمان آمده است:

مع‌الأسف بدون تحقیق و تدقیق و رعایت جوانب حرفه‌ای حوزه اطلاع‌رسانی، اخیراً خبری توسط برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه برشی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده منتشر شده است. این در حالی است که کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقاً طبق قاعده فقهی «لا وقف الا فی ملک» قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولاً از سوی رسانه‌های ضد انقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می‌شود.

ضمناً به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد. به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول در آمده بود در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸ و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقباً در سال ۱۳۸۴ پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک‌های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است، لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.