علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در این دیدار بیان کرد: این وزارتخانه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که هم کارکرد اقتصادی و هم کارکرد فرهنگی و اجتماعی دارد. برای هیچ ملتی از نظر هویت موضوعی مهم‌تر از میراث‌فرهنگی وجود ندارد و ایران از لحاظ آثار ثبت‌شده در جایگاه نهم جهانی قرار دارد.

او درباره صنایع‌دستی گفت: این هنرصنعت، مظهر هویت و آثار ناملموس ما را به نمایش می‌گذارد و دارای کارکردهای اقتصادی و اشتغال‌زایی و پایداری بالایی است.

مونسان به موقعیت گردشگری ایران اشاره کرد و افزود: در دنیا به ازای هر ۱۰ شغل یک شغل متعلق به گردشگری است که این نشان از ظرفیت بالای این حوزه دارد. کشور ما با ظرفیت بالای تاریخی و بی‌نظیر طبیعی با سرمایه‌گذاری اندکی می‌تواند منفعت بالایی را از این حوزه به دست آورد و بخش خدمات را به شکل وسیعی گسترش دهد.

وی ادامه داد: با توجه به آسیب بزرگی که شیوع کرونا به بخش گردشگری وارد کرد بسیاری بر این اعتقاد بودند که جبران این ضرر به مدت‌زمان زیادی نیاز داشته باشد، اما باید اعلام کنم که ما در تعطیلات خردادماه شاهد رونق گردشگری داخلی بودیم و این موضوع نشان از انعطاف‌پذیری بالای این حوزه دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: ما دنبال ایجاد بخش جدید در این حوزه، طرحی را برای صنایع‌دستی کاربردی و ایجاد بازارهای آن آغاز کرده‌ایم که جلسات متعددی در این خصوص تشکیل شده است. این جریان در کشور به‌راه افتاده و شاهد استفاده از صنایع‌دستی در خانه‌های مجلل و به‌کارگیری ظروف مسی در رستوران‌های کشور هستیم که این نشان از احیای صنایع‌دستی در کشور است.

مونسان با اشاره به صادرات ۳۷۲ میلیون دلاری صنایع‌دستی، اظهار کرد: این میزان از مجرای گمرک کشور صورت گرفته و چیزی در حدود دو برابر آن نیز به‌صورت چمدانی صادر شده است. پیش‌بینی ما برای صادرات در فاز اول یک‌میلیون دلار و در گام بعدی ۲میلیون دلار است که با کار روی بسته‌بندی و طراحی این مهم محقق خواهد شد.

راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در حرم امام خمینی (ره)

معاون صنایع‌دستی که در این نشست حضور داشت، گفت: بر اساس آنچه که مورد نظر شما بوده بازارچه دائمی صنایع‌دستی و سوغات با استفاده از المان‌هایی که زندگی امام را به تصویر بکشد، در حال آماده‌سازی است.

راه‌اندازی موزه ای با بیش از ۲۰۰۰ اثر در حرم امام خمینی (ره)

معاون میراث‌فرهنگی هم درباره راه‌اندازی موزه شماره ۲ در محل حرم به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: برای راه‌اندازی موزه شماره ۲ قول تخصیص اعتبار در هفته گذشته داده شد که با انجام این مهم تا پایان امسال فاز یک موزه را آغاز خواهیم کرد. با توجه به پتانسیل بالای این مجموعه، پیام حضرت امام این‌گونه می‌تواند به دنیا معرفی و این موزه به محلی برای بازدیدکنندگان خارجی تبدیل شود.

طالبیان افزود: با وجود ۴میلیون اثر در موزه‌های کشور و ۴۰۰هزار اثر در مخزن موزه ملی، پتانسیل نمایش ۲ تا ۳هزار اثر در موزه شماره ۲ وجود خواهد داشت.

اماکن منتسب به امام خمینی (ره) در یک مسیر جدید گردشگری

معاون گردشگری هم اظهار کرد: طرح مطالعاتی اماکن منتسب به حضرت امام (ره) در قم، نجف، جماران و حرم در حال انجام است که با کامل شدن آن سند توسعه گردشگری برای اماکن امام راحل به مجموعه مسیرهای گردشگری کشور اضافه خواهد شد.

معاون توسعه‌مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارائه توضیحاتی درباره ماهیت این وزارتخانه گفت: این وزارتخانه محدوده جغرافیایی وسیعی دارد و گوشه گوشه ایران مشمول نظارت، مدیریت، مرمت و راهبری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. امیدواریم که ما سفیران فرهنگی خوبی برای نشان دادن فرهنگ‌ کشور باشیم.

سیدحسن خمینی با حضور در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی وزارتخانه، کارگاه‌های سفال و کاشی، زری‌بافی، گچ‌بری، قلم‌زنی، میناسازی، نگارگری، هنرهای سنتی، طراحی سنتی، خاتم‌سازی، سازسازی سنتی و کارگاه چوب پژوهشکده هنرهای سنتی دیدن کرد و ضمن این بازدید عبدالمجید شریف‌زاده ـ مدیر پژوهشکده هنرهای سنتی ـ درباره آثار حاضر و فعالیت‌های این پژوهشگاه و کارگاه‌ها به ارائه توضیحاتی پرداخت.

در جریان این بازدید نیز هنرمندانی از استان‌های یزد، قزوین، زنجان، قم، تهران حضور داشتند که به ترتیب به ساخت زیورآلات سنتی، نقاشی روی چوب و نقاشی‌های لاکی، ملیله، انگشترسازی سیاه‌قلم، تذهیب و گوهرتراشی مشغول بودند و در خصوص هنر خود توضیحاتی دادند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.