مجیدرضا حریری درباره چرایی به وجود آمدن این شرایط توضیح داد: در ابتدا ما باید میان صادرات غیرنفتی و نفتی تفکیک ایجاد کنیم. صادرات غیرنفتی ما هرچند به دلیل تحریم‌های آمریکا با محدودیت‌ها و ممنوعیت هایی مواجه شده اما عملا به موضوعاتی مانند پول بلوکه شده منجر نمی‌شود و صادرکنندگان هرچند به سختی یا در دوره‌ای طولانی‌تر به هر حال یا ارز را باز می‌گردانند یا با واردات کالا، پول حاصل از صادرات را به ایران می آورند.

وی ادامه داد: آنچه که در رابطه با پول بلوکه شده مطرح می‌شود که پیش از این برخی کشورها نامشان وجود داشت اما امروز به طور خاص به کره جنوبی مربوط است، ارز حاصل از صادرات نفت به این کشور است. طبق قانون وقتی ما در ایران نفت می فروشیم، پول حاصل از آن باید مستقیما به حساب خزانه دولت واریز شود و وقتی دولت تحریم شده و بانک‌های بین المللی با آن کار نمی‌کنند، امکان انتقال پول وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به شرایط خاص ایجاد شده در رابطه با کره جنوبی، بیان کرد: پس از آغاز دور جدید تحریم‌های ترامپ، اقتصاد ما تحریم شد اما برای چند ماه اجازه صادرات نفت به تعدادی از کشورها از جمله کره جنوبی را داشتیم. این کشور از ما نفت گرفته اما می‌گوید به دلیل تحریم‌های آمریکا نه می‌تواند پول آن را به حساب ایران بریزد و نه امکان آن را دارد که به ما کالا بدهد.

حریری با بیان اینکه استدلال کره جنوبی منطقی نیست، گفت: پولی که در کره بلوکه شده، پول ایران است که البته کره‌ای ها نیز به آن اذعان دارند. اینکه پول ما را نگه دارند به دلیل تحریم‌های یک کشور دیگر، منطقی نیست و باید حقوق دانان در عرصه بین المللی این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اشاره به روش‌هایی که در سایر کشورها برای بازگشت پول نفت ایران مطرح بوده، توضیح داد: برای مثال در کشوری مانند چین یا حتی هند، ما در شرایط تحریم، کالاهای مورد نیاز خود را در ازای فروش نفت تحویل گرفته‌ایم یا بانک مرکزی حواله این ارز را به واردکننده تحویل داده تا از کشور مقصد صادرات، کالاهای موردنیاز را وارد کند اما این مسئله در قبال کره صدق نمی‌کند و همین امر بازگشت پول را دشوار کرده است.

حریری خاطرنشان کرد: چگونگی بازگشت این پول منوط به نظر کارشناسی حقوق دانان ایران و حضور آنها در عرصه بین المللی است و ما باید در این عرصه با استدلال‌های قانونی خود، درآمد بلوکه شده کشور را بازگردانیم.

کره جنوبی پس از توقف واردات نفت از ایران، رقمی در حدود هفت میلیارد دلار از درآمدهای پیشین کشور را نیز بلوکه کرده و به بهانه تحریم به ایران تحویل نمی‌دهد.

وزارت امور خارجه اعلام کرده که تلاش می‌کند در سطح دیپلماتیک، مذاکراتی را به طرف کره‌ای آغاز کرده و این پول را به کشور بازگرداند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.