احمد قنبریان ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته رشت با اشاره به گرامیداشت روز شورای نگهبان اظهار کرد: تیرماه در تاریخ انقلاب سرشار از اتفاقات مهم و تأثیر گزار است، لذا سالروز تأسیس شورای نگهبان یکی از این موارد تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در  ۲۶ تیر سال  ۵۹ شکل‌گرفته و وظایف مهمی را عهده‌دار شده است، گفت: شورای نگهبان جمهوری اسلامی چون در کشوری شکل‌گرفته که مبتنی بر اسلام بوده، باید علاوه بر صیانت از قانون اساسی کشور، حفاظت از شریعت اسلام را نیز بر عهده بگیرند.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان گیلان با تأکید بر اهمیت نهاد شورای نگهبان افزود: تمام نظام‌های سیاسی اجتماعی دنیا  بعد از شکل گیری در راستای تنظیم روابط اجتماعی نیاز به قانون وجود دارد بنابراین  اصل وجود دستگاهی مهم برای حفاظت از اصول قانون اساسی در همه کشورها لازم و ضروری است.

قنبریان با بیان اینکه قبل از انقلاب در زمان مشروطه در اصل دوم قانون اساسی ذکرشده بود که مجتهدان طراز اول باید قوانین را با شریعت اسلام بررسی کنند، گفت: اولین تجربه تاریخی در حوزه نهادی برای صیانت از اسلام و قانون در زمان مشروطه مطرح شد که به دلیل نفوذ غرب‌گرایان نتیجه نگرفت.

وی با بیان اینکه ۱۳ وظیفه اساسی بر عهده شورای نگهبان بوده که این وظایف هرکدام دارای اهمیت است، تصریح کرد: توصیف و تبیین امامین انقلاب درباره شورای نگهبان مبنی بر اهمیت حفظ جایگاه و جلوگیری از تضعیف قدرت آن، نشان از اهمیت شورای نگهبان بوده چراکه شورای نگهبان نبض نظام اسلامی است.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان گیلان با تأکید بر اینکه دشمنان انقلاب، نسبت به اصل وجود، وظایف شورای نگهبان و چهره‌های این نهاد بغض و کینه بسیاری داشته که برخی از بلندگوهای آنان در داخل کشور نیز آن را بیان می‌کنند، بیان کرد: شورای نگهبان از بازوهای مشورتی و فکری  در قالب مجمع فکری و پژوهشی کمک گرفته و در انتخابات نیز از دفاتر نظارتی استان‌ها بهره می‌برند که این دفاتر توسط شبکه مردمی اداره شده و در ایام انتخابات کمک کرده و در ایام غیر انتخابات رصد اتفاقات و بصیرت بخشی و رصد مواضع و رفتار نمایندگان را در دستور کار دارند.

وی با بیان اینکه قریب به ۱۵ هزار نفر در شبکه نظارتی مردمی دفتر نظارت استان فعالیت می‌کنند، گفت: هجمه زیاد به نظارت شورای نگهبان به معنای این است که نقش خود را به‌خوبی انجام داده و سعی می‌کند کمترین خطا را داشته باشد.

قنبریان با اشاره به برخی از اظهارنظرها مبنی بر چرایی احراز صلاحیت کاندیداها در انتخابات افزود: طبق قانون انتخابات باید  احراز صلاحیت‌های کاندیداها بر اساس صلاحیت‌های مندرجه در قانون احراز شود بنابراین تا احراز صلاحیت صورت نگیرد افراد نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان استان گیلان با بیان اینکه برخی‌ها  ناکارآمدی دولت و مجلس را برگردن شورای نگهبان می‌اندازند، افزود: شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت‌دارهای مندرج در قانون را اعلام نکند لذا افرادی که از موارد مندرجه در قانون گذر می‌کنند به معرض انتخاب مردم قرار می‌دهند، لذا ناکارآمدی دولت یا مجلس بر عهده شورای نگهبان نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.