دکتر حسین فرشیدی روزجمعه در گفت وگوبا ایرنا افزود: بهبود یافتگانی که مدت ۲۸ روز از زمان رهایی کامل آن‌ها از کووید -۱۹ گذشته، خواستاریم به شکرانه ی بازیابی سلامتی شان و کمک به افراد مبتلا و بستری در بیمارستان‌ها، به مرکز انتقال خون بندرعباس مراجعه و پلاسما اهدا کنند.

وی بیان داشت: پادتن ضد ویروسی که در پلاسمای خون بهبود یافتگان موجود است، می‌تواند در نجات جان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ مفید وموثر واقع گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: بهره برداری از بخش پلاسما فرز بهبود یافتگان کووید -۱۹ همچنین موجب شده تا انتقال خون خدمات بیشتری در راه سلامت به مردم استان ارائه کند و امیدواریم با راه اندازی پروژه جمع‌آوری و ذخیره پلاسمای اهدایی بهبود یافتگان بتوان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا گام موثری برداشت.

فرشیدی یادآورشد: با شروع بیماری کووید این دانشگاه در راستای خدمت به هم مردم گام‌های مهمی را برداشته وانتظار می‌رود شهروندان نیز با رعایت نکات بهداشتی واصول ایمنی جهت جلوگیری از شیوع بیماری همکاری های لازم را انجام دهند.

وی گفت: مردم باید مجدانه در این روزها جهت جلوگیری از شیوع این ویروس از رفت وآمد در مکان‌های شلوغ و غیربهداشتی و برگزاری مراسم عزاداری وعروسی خودداری کنند.

دکتر فرشیدی گفت: این بیماری شوخی پذیر نیست وشاید فردی که ابتلا شود به عنوان ناقل بدون علامت ویا شاید هم منجر به فوت گردد.

وی تاکید کرد: مردم با رعایت توصیه‌ها و همچنین دستور العمل‌ها ونکات بهداشتی بویژه اهمیت دادن به زدن ماسک وشست وشوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن پرتردد از درگیر شدن به این بیماری منحوس، خود وخانواده شان را نجات دهند .

بهترین زمان اهدای پلاسمای بهبود یافتگان ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل است

 مدیرکل انتقال خون هرمزگان نیز گفت: بهترین زمان برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و می‌توانند بدون هیچ دغدغه ای آن‌ها را به مرکز اهداء فراخواند.

دکتر ایمان زارعی افزود: مراکز انتقال خون با ارائه و خدمت رسانی درهمه شرایط، نقش مهمی در سلامتی افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی دارند که با شروع بیماری کووید- ۱۹این نقش مهم  وحساس تر شد.

وی بیان داشت: با تلاش مسوولان خدمتی دیگر به خدمات انتقال خون افزوده شد تا بتوانیم با تهیه پلاسمای خون بهبود یافتگان کووید- ۱۹ جهت درمان افراد بستری در بیمارستان گام مهمی در سلامت جامعه برداریم.

 وی ادامه داد: 

مدیر پایگاه انتقال خون هرمزگان اضافه کرد: بهبود یافته ها از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.

 زارعی گفت: مراجعان اهدا کننده خون، پلاکت و پلاسما اطمینان داشته باشند که در مراکز انتقال خون تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت نموده  و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز مرتب ضدعفونی و استریل می‌شوند.

وی اظهار داشت: افراد داوطلب بهبود یافته در صورت تمایل به مرکز انتقال خون بندرعباس  مراجعه کنند ویا در ساعت اداری به شماره تلفن ۳۲۲۲۸۰۳۲تماس گرفته  واطلاعات لازم را از نحوه مراجعه واهدای پلاسما دریافت دارند.

«براساس استانداردهای جهانی بهبودیافتگان کرونا، تقریبا ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل ونداشتن علائم و با توجه به شرایط بالینی می‌توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند. 

از آن‌ها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آن‌ها منجمد و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره و به مراکز درمانی که درخواست کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند، ارسال می‌شود.

ناگفته نماند که همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند مثلا  برخی از مبتلایان به کرونا که بهبود یافته‌اند اگر  دارای  فشار خون،  دیابت کنترل نشده یا برخی بیماری‌های دیگر زمینه ای نیز باشند، شرایط اهدای پلاسما را ندارند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.