هاآرتص نوشت، کار تهیه لیست محرمانه‌ای از تصمیم‌گیرندگان و مسؤولان دستگاه‌های نظامی و امنیتی در دست انجام است که احتمالا با موافقت دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه با آغاز تحقیقی درباره جرائم جنگی‌شان، بیرون اراضی اشغالی بازداشت شوند.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، این لیست در حال حاضر شامل اسامی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است که به برخی از آنها در این خصوص اطلاع داده شده است و از آنها خواسته خواهد شد اراضی اشغالی را ترک نکرده و سفر نکنند.

کار تهیه این لیست در اراضی اشغالی به صورت محرمانه انجام شده چرا که نگرانی‌هایی بابت به خطر افتادن اسامی داخل لیست وجود دارد و دادگاه لاهه این لیست را به منزله اعتراف رژیم صهیونیستی به مسؤولیتش در جنایت‌های تحت تحقیق و بررسی می‌داند.

به نوشته هاآرتص، این لیست علاوه بر نخست وزیر و وزرای جنگ فعلی و سابق و نیز روسای فعلی و سابق ستادهای ارتش و شاباک، شامل تعدادی از افسران و مسؤولان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی است.

این رژیم مدعی است دیوان کیفری بین‌الملل از صلاحیت قانونی لازم برای بررسی این پرونده برخوردار نیست چرا که کشور فسلطین دارای حاکمیت وجود ندارد که بتواند دیوان کیفری بین‌الملل را مسؤول رسیدگی به اراضی و شهروندانش کند و اینکه این مساله مربوط به یک اختلاف نظر سیاسی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.