دادگاه اعلام کرد که متهمه از اردوگاه اسرای داعش در سوریه قادر به دفاع از خود نبود و بدین ترتیب روند محاکمه او عادلانه نبوده است.

لرد فلاکس قاضی این پرونده افزود؛ تنها راهی که خانم بیگم می‌تواند به صورت منصفانه و موثر محاکمه شود این است که اجازه ورود به انگلیس داشته و درخواست فرجام خواهی کند. وی افزود که بر اساس ادله‌های موجود، وزن رعایت انصاف بیشتر از نگرانی‌های امنیتی است و این مساله‌ می‌تواند در بازگشت مورد بررسی قرار گیرد.  

وزارت کشور انگلیس از تصمیم دادگاه ابراز ناخرسندی و اعلام کرده که درخواست تجدید نظر خواهد کرد. 

بیگم یکی از سه دانش‌آموز فراری مدرسه‌ بتنال گرین در شرق لندن بود که ۱۷ فوریه ۲۰۱۵ از طریق پروازی از فرودگاه گتویک لندن، وارد استانبول ترکیه شد. او سپس به صورت قاچاقی از مرز &#۳۹;کیلیس&#۳۹; در جنوب ترکیه وارد خاک سوریه شد و به داعش پیوست.

بیگم  ۲۰ ساله که سه سال در قلمرو داعش زندگی و در این مدت دو بچه سقط کرد و آخرین فرزند نوزادش بر اثر سینه پهلو جان داد اینک در اردوگاه اسرای داعشی در سوریه به‌سر می‌برد. 

وزارت کشور انگلیس اواخر سال گذشته تابعیت انگلیسی او را لغو کرد. وکلای او می‌گویند که این اقدام غیر قانونی، موکل آنها را بی وطن کرده است. 

طبق قانون، لغو تابعیت مشمول افرادی می شود که دارای تابعیت مضاعف باشند. دولت انگلیس با استناد به تابعیت بنگلادشی مادر بیگم، او را شهروند این کشور می‌داند. دولت بنگلادش چنین ادعایی را نپذیرفته است.

رای جدید دادگاه انگلیس اینک به این معناست که دولت باید راهی را برای حضور او در دادگاه لندن پیدا کند، درحالی که بارها اعلام کرده حاضر به کمک برای خروج او از اردوگاه اسرای داعش نیست.

«دانیال فرنر» وکیل خانم بیگم می‌گوید که او هرگز فرصت حضور در دادگاه و ارائه دفاعیات خود را نداشته است. «بیگم از محاکمه در دادگاه هراسی ندارد، بلکه حذف تابعیت او بدون شانس دفاع از خود، عادلانه نیست.»

تصمیم دولت انگلیس برای لغو حق شهروندی بیگم از سال گذشته به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل‌شده است. نهادهای حقوق بشری نگرانند که این تصمیم پایه‌گذار سنتی شود که در آینده به لغو حق شهروندی افراد بیشتری به بهانه مختلف شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.