«رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای روز دوشنبه بدون ارائه مستندات لازم مدعی شد ایران به تعهداتش ذیل «معاعده منع اشاعه» (ان‌پی‌تی) و برجام پایبند نبوده است.

اوبراین در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه «تاون‌هاول» که خواستار اظهارنظر درباره «انفجارهای مشکوک» در ایران شده بود گفت: «چیزی که ما می‌دانیم این است که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

وی اضافه کرد: «ما این را بر اساس اسنادی می‌دانیم که اسرائیلی‌ها در آن عملیات اطلاعاتی جرأتمندانه به دست آوردند. علاوه بر این می‌دانیم که آنها بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از ورود به دو سایت هسته‌ای منع کرده‌اند. آنها به تعهداتشان در ان‌پی‌تی یا برجام پایبند نیستند.»

اوبراین اضافه کرد: «بنابراین آنها دارند به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کنند و تنها حرفی که من می‌زنم این که رئیس‌جمهور ترامپ این را به روشنی گفته تا زمانی که او رئیس‌جمهور ایالات متحده است ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.